روسیه می خواهد از جریان مذاکرات امریکا و طالبان اطلاع و در آن نقش و حضور داشته باشد
(last modified 1398-10-30T10:55:14+00:00 )
جدی 30, 1398 15:25 Asia/Kabul

مذاکرات امریکا و طالبان در حوزه بحران منطقه ای از موضوعات مهم است و روسیه هم می خواهد در این روند نقش و از مسایل جاری در این حوزه اطلاع داشته باشد

کارشناس سیاسی افغان گفت: مذاکرات امریکا و طالبان در حوزه بحران منطقه ای از موضوعات مهم است و روسیه هم می خواهد در این روند نقش و از مسایل جاری در این حوزه اطلاع داشته باشد.

رحمت الله بیژن پور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اعلام حمایت روسیه از آغاز مجدد مذاکرات آمریکا و طالبان اظهار داشت: روس ها از آغاز روند جنگ با تروریسم در منطقه به نوعی در این قضیه نقش داشته اند و حالا هم که بحث صلح مطرح است و امریکایی ها به دنبال آن هستند که با طالبان به توافق برسند و بحران افغانستان به طریقی فروکش کند، می خواهند نقش و حضور داشته باشند.

وی با یادآوری اینکه تلاش برای مذاکرات صلح بین امریکا و طالبان در مقطعی ناکام شد و اکنون صحبت هایی مطرح شده که طرفین به توافقاتی رسیده اند، افزود: این موضوع به نفع روسیه هم می باشد زیرا زمانی که طالبان دست از جنگ، ترور و بحران سازی در منطقه بردارند امنیت کشورهای مشترک المنافع که به روسیه مربوط می شود هم تضمین خواهد شد.

این استاد داشگاه در کابل با بیان اینکه وزیر خارجه پاکستان هم اعلام کرد که طالبان تحت شرایطی حاضر شده اند که یک آتش بس ده روزه را بپذیرند و در جریان این آتش بس شرایط مذاکرات و دیدگاه های آنان در مورد تشکیل دولت و شرایط دولت در این زمینه مورد بحث قرار بگیرد، عنوان کرد: پاکستانی ها حداقل طی دو دهه گذشته با طالبان همراه بوده اند و حتی در ابتدا بحران افغانستان را مهندسی کردند و امریکایی ها هم به بهانه وجود بحران و تروریسم وارد منطقه شدند و این یک کار مشترک میان آنان بوده است.

بیژن پور تصریح کرد: اختلافات غربی ها با پاکستان به دلیل حمایتش از گروه های تروریستی هم نمایشی بود که نمایشی و دروغ بودن آن به زودی مشخص شد. اکنون هم پاکستان میانجی مذاکره امریکا و طالبان است و به نظر می رسد قرار شده طالبان به نوعی در ساختار دولت افغانستان وارد شوند و بحران و ناامنی در افغانستان و منطقه هم در وجود گروه های دیگر تروریستی مانند داعش تعریف شود.

این کارشناس سیاسی گفت: وجود امریکایی ها در منطقه خود بحران ساز است و نیروهای منطقه ای که در ضدیت با امریکا قرار دارند هم نمی توانند با امریکا جبهه مشترکی ایجاد کنند زیرا دیدگاه های این کشورها باهم متفوت است و بازی طالبان، داعش و امثال این ها هم توسط امریکایی ها و پاکستانی ها سازماندهی می شود.

وی اضافه کرد: حضور روسیه در مسایل صلح و از قبیل آن هم بیشتر برای کسب اطلاعات از وضعیت موجود است نه برای مشارکت با امریکا اما در این میان افغانستان که از قدرت و استقلال لازم برخوردار نیست به میدان بازی و رقابت قدرت های بزرگ تبدیل شده است.

 

کلیدواژه