امریکا و طالبان به دنبال فرصت سازی و استفاده از آن به نفع خود هستند
(last modified 1398-11-07T13:20:17+00:00 )
دلو 07, 1398 17:50 Asia/Kabul

امریکا و طالبان هر دو بصورت هماهنگ به دنبال فرصت سازی و استفاده از این فرصت به نفع خود هستند

استاد دانشگاه در کابل گفت: امریکا و طالبان هر دو بصورت هماهنگ به دنبال فرصت سازی برای خود و استفاده از این فرصت هستند و مذاکرات آنان هم در همین راستا است.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد درخواست جدید طالبان از امریکا در جریان مذاکرات و توقف مذاکرات پس از آن و اشاره به این نکته که معمولاً زمانی که مذاکرات در آستانه توافق قرار می گیرد متوقف می شود، گفت: امریکایی ها و طالبان هر دو می خواهند آب را گل آلود کرده و ماهی مقصود خود را بگیرند.

این کارشناس سیاسی افغان عنوان کرد: طالبان از حضور در دولت و بردن سهم مستقیم از آن هیچ سودی نمی برند زیرا وقتی آنان وارد دولت شوند با مردم و خواسته های جدید آنان مواجه می شوند و نمی توانند با آن سیاست های قرون وسطایی خود حکومت کنند.

استاد دانشکده ژورنالیزم دانشگاه کابل تصریح کرد: این در حالی است که اکنون طالبان می توانند در گوشه و کنار کشور افراد ناآگاهی را دور خود جمع و آنان را وادار به عملیات انفجاری کنند و به طریقی به برخی از خواسته های خود برسند اما وقتی وارد حکومت شوند باید در برابر مردم پاسخگو باشند.

به گفته فانوس طالبان طی پنج سال حکومت خود چیزی جز شلاق، زنجیر و توهین به مردم ندادند و اکنون چون چیزی برای ارایه ندارند بهانه تراشی می کنند ضمن اینکه غربی ها هم می خواهند آن ها را با دولت فعلی شریک کنند و یک دولت پوشالی مطابق خواست خود بسازند، به صورت کلی هم آمریکا و هم طالبان به دنبال سود بردن از اوضاع نابسامان کنونی هستند.

این کارشناس افغان عنوان کرد: به نظر نمی رسد که امریکا و طالبان به توافق خاصی دست پیدا کنند امریکا می خواهد برخی افراد ناراضی از حکومت افغانستان را هم در قدرت شریک کند، روس ها هم در  زمان اشغال افغانستان چنین کردند اما به نتیجه ای نرسیدند. در صورتی که اهداف خوبی دنبال نشود رضایت همه مردم فراهم نمی شود و تمام مردم را نمی توان برای همیشه فریب داد.

فانوس در مورد برخی اظهار نظرات مبنی بر اینکه امریکایی ها تلاش می کنند روند انتخابات افغانستان معطل بماند تا آن ها مذاکرات صلح را به نقطه معینی برسانند گفت: روند انتخابات شفافیت لازم را ندارد و حتی برخی از سیاستمداران که نامزد انتخابات هم بوده اند آن را نامشروع می دانند.

وی اضافه کرد: خارجی ها به دنبال آن هستند که فقط افراد مورد نظر آن ها قدرت را در افغانستان به دست بگیرند و این چیزی است که نامزدها و دیگر شخصیت ها از قبل می دانستند.

 

کلیدواژه