با شیوه ای که امریکا در پیش گرفته مذاکرات صلح افغانستان به نتایج مطلوبی نمی رسد
(last modified 1398-11-14T10:43:09+00:00 )
دلو 14, 1398 15:13 Asia/Kabul

با شیوه یکجانبه ای که امریکا در ابطه با مذاکرات با طالبان و صلح افغانستان در پیش گرفته به نظر نمی رسد مذاکرات به نتایج مطلوبی برسد و صلح پایدار محقق شود

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان گفت: با شیوه یکجانبه ای که امریکا در ابطه با مذاکرات با طالبان و صلح افغانستان در پیش گرفته به نظر نمی رسد که مذاکرات به نتایج مطلوبی برسد و صلح پایدار محقق شود.

داکتر سید حسین اشراق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حضور زلمی خلیلزاد نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان در کابل و دیدار با مقامات افغان پس از سفرش به پاکستان اظهار داشت:

مذاکرات خلیلزاد با طالبان بسیار طولانی شده و جنبه فرسایشی به خود گرفته، به نظر نمی رسد که آقای خلیلزاد و تیمی که در امریکا هستند به آن تصوراتی که از صلح دارند برسند زیرا برخی مسایل در مورد داخل افغانستان و برخی قضایای منطقه ای را در نظر نمی گیرند و به همین دلیل فقط در مورد مذاکرات امریکا و طالبان بحث می کنند و نام آن را هم مذاکرات صلح گذاشته اند.

وی افزود: این در حالی است که اگر قرار باشد صلحی در افغانستان تجربه شود گروه هایی که باهم درگیر بوده اند باید باهم صحبت کنند و چالش هایی که در سطح منطقه وجود دارد مدیریت شود و یک اجماع ملی و منطقه ای که پشتیبانی جهانی را با خود داشته باشد به وجود آید اما در حال حاضر زلمی خلیلزاد می خواهد بصورت یکجانبه این روند را دنبال کند که به نتیجه رسیدن آن بسیار دشوار است.

به گفته رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نبراس در حال حاضر حملاتی که طالبان به مواضع مختلف دارند و موضع گیری های ناپایدار امریکایی ها نشان دهنده آن است که بحث صلح در افغانستان از ماهیت آینده نگرانه ای برخوردار نیست و با این موضوع برخوردهای تاکتیکی می شود ضمن اینکه طالبان نمی توانند در افغانستان و در رابطه با حامیان منطقه ای خود یکدست عمل کنند و مرکز واحدی برای تصمیم گیری ندارند.

امریکایی ها هم بصورت تاکتیکی پیش می روند وتلاش می کنند که بهره برداری های تبلیغاتی داشته باشند و به دنبال دستاوردهای مقطعی هستند که در تحولات داخلی امریکا از آن به نفع خود استفاده کنند.

اشراق عنوان کرد: از اینرو محاسبات طرفین در مورد صلح افغانستان نیاز به بازنگری و آینده نگری جدی تر دارد، تاکنون نتایج ملموسی نداشته و اخیراً هم روند این مذاکرات کند شده و به سردی گراییده است.

این پژوهشگر سیاسی گفت: در حالیکه نشست و گفت و گوی طرف های درگیر جنگ در افغانستان برای برقراری صلح ضروری است در سطح منطقه هم مسایلی وجود دارد که با صلح افغانستان مرتبط است، در صورتی که یک گفت و گوی جدی در سطح ملی وجود نداشته باشد و اعتماد سازی نشود و در سطح منطقه منافع دور از هم متقارن نشود قضیه صلح افغانستان آن هم فقط با مذاکره امریکا و طالبان به جایی نمی رسد.

اشراق اظهار کرد: کشورهای منطقه و به ویژه ایران از کشورهای تاثیرگذار در مساله مذاکرات و صلح افغانستان هستند و همانطور که در روند بن کمک کردند می توانند در این زمینه هم کمک کننده و تسهیل کننده باشند و با تلاش ایران امکان ایجاد اجماع منطقه ای هم وجود خواهد داشت.

وی اضافه کرد: اما اگر در سطح ملی و منطقه ای اجماعی به وجود نیاید توافق میان امریکا و یک گروه پیکارجو باعث ایجاد صلح پایدار مبتنی بر خواسته های ملی مردم افغانستان را که منجر به حکومت داری خوب، فضای شهروندی و توسعه اجتماعی و اقتصادی شود، شاهد نخواهیم بود.

 

کلیدواژه