دلو 26, 1398 09:51 Asia/Kabul

۳۱سال از پایان اشغال ۹ساله ارتش سرخ وبیش از ۱۸ سال از حضور نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان سپری می شود.

در حالی که ۳۱سال از پایان اشغال ۹ساله افغانستان توسط ارتش سرخ سپری می شود گفته می شود طالبان وامریکا به کاهش خشونت و آتش بس یک هفته که سرانجام منجر به خروج نیروهای خارجی خواهد شد، دست یافته اند.

۳۱سال پیش از امروز آخرین سرباز اتحاد جماهیر شوروی سابق در ۲۶ دلو از پل دوستی افغانستان وشوروی در حیرتان عبور کرد وبه این ترتیب به این اشغال خونین که زیان های جبران ناپذیر بر افغان ها وارد کرد پایان داده شد.

پایان حضور نیروهای ارتش سرخ که از رژیم طرفدارکمونیسم در افغانستان حمایت می نمودپس از ۴۱دور مذاکرات بین شوروی سابق، آمریکا، پاکستان و حکومت کابل مساعد گردید واین نیروها در یک دوره ۹ماهه افغانستان را ترک کردند.

۳۱مین سال خروج ارتش سرخ از افغانستان مصادف با توافق بین طالبان وامریکا روی کاهش خشونت ها که سرانجام منجر به خروج نیروهای امریکا وناتو از افغانستان خواهد شد،می باشد.

طالبان در برابرنیروهای خارجی و افغان به جنگ شان همچنان تا اکنون ادامه داده و خواهان خروج نیروهای خارجی از این کشور هستند.این که نیروهای آمریکایی و ناتو افغانستان را ترک بگویند صلح و امنیت در این کشور تامین خواهد شد ؟هنوز در هاله از ابهام قرار دارد.

شماری حضور نیروهای خارجی را در افغانستان باعث تداوم جنگ و ناامنی و باعث نگرانی کشور های همسایه دانسته به این باورند که اگر این نیروها افغانستان را ترک کنند همسایه های افغانستان نه تنهامداخله نخواهند کردبلکه دست از حمایت طالبان خواهند کشید.اما شمار دیگر خواهان خروج مسولانه نیروهای خارجی از افغانستان هستند وبه این باوراند اگر خروج مسئولانه نباشد ممکن مشکلات جدی دامنگیرمردم افغانستان شود.

به هرحال دوطرف طالبان و خلیل زاد نماینده امریکا تا اکنون ده دور مذاکره در دوحه داشته وگفته می شود طرفین به کاهش خشونت ها و آتش بس یک هفته که منجر به آغاز گفتگو های بین الافغانی شود به توافق رسیده وترامپ از توافقات ،حمایت مشروط خود را اعلام داشته است.

طالبان گفته که زمان تطبیق این توافق نامه پس از اعلان رسمی آن آغاز خواهد شد.وگفته می شود گفتگو های بین الافغانی منجر به آتش بس گردیده تا زمینه خروج سربازان امریکا و ناتو از افغانستان مساعدگردد.

اگر توافق در عمل پیاده گردد به طولانی ترین جنگ آمریکا در خارج از اروپا که از سوی بسیار از تحلیلگران جنگ بی فایده خوانده می شود پایان می یابد ورنه پای امریکا همچنان در بطلاق جنگ افغانستان گیر خواهد ماند. 

گزارش همکارمان قریشی :

کلیدواژه