هنوز در مورد توافق امریکا و طالبان و کاهش خشونت ها ابهام وجود دارد
(last modified 1398-11-27T10:37:42+00:00 )
دلو 27, 1398 15:07 Asia/Kabul

تفاهم امریکا فقط با یکی از شاخه های طالبان و محدودیت زمانی کاهش خشونت سبب شده که در این زمینه ابهام وجود داشته باشد

کارشناس سیاسی ایرانی گفت: تفاهم امریکا فقط با یکی از شاخه های طالبان و محدودیت زمانی کاهش خشونت سبب شده که در این زمینه ابهام وجود داشته باشد.  

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با تفاهم امریکا و طالبان برای کاهش یک هفته ای خشونت و احتمال توافق نهایی بین آنان اظهار داشت: برای اینکه این قضیه اجرایی شود باید یکسری واقعیت ها را در نظر داشت؛ یکی اینکه طالبان گروهی یکدست نیستند و این فقط طالبان گروه شورای کویته است که با امریکایی ها به تفاهم رسیده دیگر اینکه توافق روی کاهش خشونت به مدت یک هفته است که نمی تواند تاثیری روی روند کلی تحولات افغانستان داشته باشد.

وی افزود: البته ممکن است امریکایی ها به دنبال آن باشند که طالبان نوعی توقف عملیات را تجربه کنند که بعد از یک هفته هم ادامه پیدا کند و به یک آتش بس موقت بین طرفین تبدیل شود تا مذاکرات و توافقی که صورت گرفته امضا شود و تعهدات جدی برای هر دو طرف ایجاد کند.

به گفته این کارشناس سیاسی اما مشکل اینجاست که طالبان هنوز این آمادگی را ندارند که با دولت افغانستان وارد مذاکره شوند، در حالیکه در توافق امریکا و طالبان از این صحبت شده که پس از امضای توافقنامه دو مسئله باید مورد توجه قرار بگیرد، یکی آتش بس سراسری و دیگری شروع مذاکرات با دولت افغانستان اما طالبان دولت موجود را به رسمیت نمی شناسند و آن را دست نشانده امریکا می دانند.

ملا زهی عنوان کرد: هنوز نتایج انتخاباتی هم که برگزار شده اعلام نشده و مشخص نیست که دولت چه وضعی پیدا می کند، برخی معتقدند امریکا و طالبان روی همان طرحی به تفاهم می رسند که یک دولت موقت روی کار بیاید تا به مدت 18 ماه ماموریت های خاصی داشته باشد و بعد آن دولت بصورت بی طرفانه انتخابات را برگزار کند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: اما مسئله این است که آیا این دولت موقت می تواند شرایط را برای تغییر قانون اساسی فراهم کند و ساختاری فراهم شود که طالبان هم بتوانند وارد قدرت سیاسی شوند و آیا طالبان هم نامزدی برای انتخابات معرفی خواهند کرد. که هنوز در این مورد ابهام وجود دارد اما بصورت کلی به نظر می رسد که امریکا و طالبان روی یکسری اصول به تفاهم رسیده اند هرچند که دولت افغانستان در این مذاکرات حضور ندارد.

وی اضافه کرد: برخی از فرماندهان طالبان که در میدان جنگ حضور دارند با آنچه که در شورای کویته پیش می رود مخالفند از اینرو احتمال اینکه توافق را نپذیرند وجود دارد به این ترتیب دو احتمال وجود دارد، یکی اینکه فرماندهان مخالف با شورای کویته توافق می کنند که در آن صورت آتش بس عملیاتی خواهد شد و یا اعلام انشعاب کرده و تشکیلات خود را ایجاد می کنند چنانکه تجزیه طالبان در گذشته هم اتفاق افتاده است. بنابراین هنوز در مورد عملیاتی شدن آتش بس پس از توافق امریکایی ها و طالبان هم ابهام وجود دارد.

 

کلیدواژه