"نه به مذاکره با آمریکا"، محورمهم مصاحبه روحانی با خبرنگاران
(last modified 1398-11-28T08:15:46+00:00 )
دلو 28, 1398 12:45 Asia/Kabul
  • \
    \"نه به مذاکره با آمریکا\"، محورمهم مصاحبه روحانی با خبرنگاران

رییس جمهوری اسلامی ایران در چهاردهمین نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی به سوالات متنوع خبرنگاران از مذاکره با واشنگتن تا پاسخ قدرتمندانه به جنایت تروریستی آمریکا در ترور سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» و نگاه به انتخابات و سایر موضوعات پاسخ داد.

این مصاحبه را می توان حول سه محور مهم مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

محور نخست، بیان ماهیت استکباری آمریکا و اهدافی است که پشت جریان فشار برجام قرار دارد.

هدف آمریکایی ها از تخریب برجام وارد کردن "فشار حداکثری" بر اساس محاسبات غلط مبنی برعقب نشینی جمهوری اسلامی ایران و وادار کردن تهران به مذاکره از نوع تسلیم شدن در مقابل خواسته های زورگویانه بوده است که چنین هدفی هرگز محقق نخواهد شد. سخنان دیروز رییس جمهور در این باره صریح و قاطع بود.

روحانی در اظهاراتش در چهاردهمین نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی گفت: "آمریکایی ها فکر می کردند با فشار حداکثری می توانند ما را در حال ضعف پای میز مذاکره ببرند."

وی تاکید کرد: "ما با قدرت، توانمندی و عزت در برابر دنیا سخن حقمان را به صراحت بیان کرده و می کنیم، اما هیچ گاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهیم رفت."

محور دوم مصاحبه رییس جمهوری اسلامی ایران، نگاه به امنیت و چالش هایی است که یکجانبه گرایی آمریکا درمنطقه بوجود آورده است. رییس جمهور دراین زمینه به چند نکته مهم و از جمله طرح راهبردی ایران تحت عنوان طرح "صلح هرمز" برای برقراری امنیت در منطقه اشاره کرد.

نگاهی به رویدادهای چند سال اخیر در منطقه نشان می دهد که در بوجود آمدن تنش ها و ناامنی ها در منطقه علاوه بر آمریکا و رژیم صهیونیستی، کشورهایی همچون عربستان نیز نقش داشته اند. عربستان نزدیک به پنج سال است که وارد جنگی تجاوزکارانه با یمن شده است. سیاست عربستان در این سال ها اصرار بر ادامه این تجاوز بوده است، اما این سیاست یک انتخاب غلط و پر هزینه است. در این جنگ هیچ پیروزی برای عربستان وجود ندارد.

ریاض اکنون در موضع شکست قرار گرفته است و نمی تواند هزینه های ناامنی را به کشورهای دیگر تحمیل کند.

رئیس جمهور گفت:  "ما همواره به دنبال امنیت در این منطقه بوده ایم و شهید قاسم سلیمانی، جزو سردارانی بود که به دنبال ثبات و صلح در منطقه حساس خلیج فارس و خاورمیانه بود و همواره در این مسیر تلاش کرد و آخرین تلاش او هم در همین مسیر بود."

رئیس جمهور افزود: "سردارسلیمانی در مسیر گفت وگو با نخست وزیر دولت عراق بود که ناجوانمردانه به شهادت رسید."

بی تردید تغییر رویکردهای غلط گذشته، به نفع عربستان و امنیت همه کشورهای منطقه است. 

اما محور سوم مصاحبه روحانی  با خبرنگاران که بخش قابل توجهی از پرسش و پاسخ های چهاردهمین نشست خبری رییس جمهور را بخود اختصاص داد، موضوع انتخابات بود؛ انتخاباتی که در روز جمعه آینده برگزار خواهد شد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در این زمینه در پاسخ به ادعای اخیر «برایان هوک» رئیس "گروه اقدام ایران" در وزارت خارجه آمریکا مبنی بر این که انتخابات در ایران نمایشی و از پیش طراحی شده است، دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران را واقعی تر از دیگر کشورهای جهان حتی کشورهای غربی و آمریکا دانست.

این واقعیت را «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان نیز در توئیتی در صفحه شخصی خود در واکنش به اظهارات برایان هوک، یادآوری کرد و نوشت: "ترامپ هنوز از افتضاح استمداد از خارجی‌ها برای پیروزی بر رقبای خود رها نشده که هوک برای انتخابات ایران نسخه می‌پیچد. بالاترین نرخ مشارکت در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا 50/4 دهم درصد و مربوط به سال 1914 بوده! مردم ایران نیازی به املای دموکراسی آمریکایی ندارند."

تجربه 41 سال گذشته نشان داده است که برگزاری پر شور انتخابات به نفع ایران و به ضرردشمنان بوده است. به همین علت آمریکا همواره خواهان مشارکت حداقلی مردم در انتخابات بوده است. با نگاه به این واقعیت ها و سخنان رییس جمهور در مصاحبه با خبرنگاران می توان به تحلیلی روشن در نگاه به موضوع مهم این روزها یعنی انتخابات و تاثیر آن بر اقتدار و انسجام ملت ایران رسید.

کلیدواژه