مذاکرات امریکا و طالبان ابهامات زیادی دارد و از این طریق صلح در افغانستان تامین نمی شود
(last modified 1398-11-28T08:46:50+00:00 )
دلو 28, 1398 13:16 Asia/Kabul

مذاکرات امریکا و طالبان در نبود دولت و نقش مردم افغانستان ابهامات زیادی دارد و از این طریق صلح و امنیت در افغانستان تامین نمی شود

کارشناس سیاسی افغان گفت: مذاکرات امریکا و طالبان در نبود دولت و نقش مردم افغانستان ابهامات زیادی دارد و از این طریق صلح و امنیت در افغانستان تامین نمی شود.

غلام قادر سکندری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اعلام پایان مذاکرات و احتمال توافق نهایی امریکا و طالبان اظهار داشت: این توافق مبهم است زیرا دولت افغانستان در مذاکرات حضور نداشته و قطعاً تمام گروه های وابسته به طالبان که در حال جنگ هستند با امریکا توافق نخواهند کرد زیرا عده زیادی از آن ها توافق با امریکا را برای خود ننگ می دانند.

وی تصریح کرد: گروه حقانی بارها تاکید کرده که توافق باید جامع و کامل باشد در غیر اینصورت آن را نمی پذیرد و به جز طالبان شورای کویته که رهبری مذاکرات این گروه با امریکا را به عهده دارد دیگر طالبان اصلاً مذاکره با امریکا را قبول ندارند و معتقدند که مذاکره با دشمن و متجاوز درست نیست و باید با جنگ دشمن را از خاک خود بیرون کرد.

این کارشناس سیاسی افزود: بنابراین طالبان در میان خود مشکلاتی دارند و اینگونه نیست که هرچه شورای کویته و مذاکره کنندگان طالبان در قطر بگویند همان شود. به نظر می رسد که بخشی از طالبان به روند صلح می پیوندند و آن هایی که نگاه سیاسی دارند و دید مثبتی نسبت به امریکا و غربی ها دارند حول محور برنامه صلح طالبان با امریکا جمع شوند و عده زیادی از آن ها هم صلح مبهم و با معامله را نخواهند پذیرفت مگر اینکه یک توافق ملی در داخل افغانستان شکل بگیرد.

به گفته سکندری در صورتی که هم مردم و هم دولت افغانستان و هم گروه های مخالف به این باور برسند که از این مسیر به منافع کلان، صلح و امنیت سرتاسری دست پیدا می کنند آن را دنبال خواهند کرد اما اگر در لابلای این توافق ترفندهای سیاسی به کار رفته باشد که منافع کشورهای دیگر بالاتر از منافع افغانستان تعریف شده باشد، ناراضیان مذاکرات بیشتر خواهد شد.

وی عنوان کرد: ممکن است طالبان و امریکا به توافقاتی برسند اما این مردم و دولت افغانستان هستند که باید سند را امضا کنند تا به حقیقت تبدیل شود در حالیکه اکنون فقط منافع امریکا در نظر گرفته شده و در مورد منافع مردم افغانستان توضیحی داده نشده، آوردن طالبان و ادغام آن ها به یک روند سیاسی که برای آن زحمت زیادی کشیده شده به معنای نادیده گرفتن دولت، اپوزیسیون سیاسی و سایر گروه های سیاسی است.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: به خاطر ابهاماتی که وجود دارد بعید است توافق امریکا با طالبان بتواند مردم افغانستان را راضی کند زیرا تجربه نشان داده که امریکا یا هر کشور دیگری زمانی که در تعامل با مخالفان خود قرار می گیرند به منافع خود اولویت می دهند نه منافع کشور ثالث و مردم. بنابراین اگر دولت افغانستان در مذاکرات و توافق حضور پیدا کند منافع ملی افغانستان مطرح می شود و در قالب این منافع توافقات تعریف می شود اما در حال حاضر نوع نگاه امریکا و طالبان در مورد صلح، نگاهی مبهم و پیچیده است.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و اعلام نشدن نتایج آن هم گفت: این انتخابات حداقل 300 میلیون دالر هزینه داشته و اگر قرار باشد روند صلح امریکا و طالبان به نتیجه برسد، به نظر می رسد نتیجه انتخابات به گونه ای اعلام خواهد شد که به دور دوم کشیده شود و در دور دوم طالبان هم به عنوان یک گروه سیاسی در روند سیاسی و انتخابات حضور پیدا کند در غیر این صورت نتایج به گونه ای اعلام خواهد شد که به دور دوم کشیده نشود.

 

کلیدواژه