افغانستان قدرتمند در اقتصاد و رقابت های تجاری به نفع ایران است
(last modified 1398-11-29T14:34:49+00:00 )
دلو 29, 1398 19:04 Asia/Kabul

افغانستان قدرتمند در اقتصاد و رقابت های تجاری به نفع ایران است و باعث قدرتمندتر شدن هر دو کشور می شود

رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان تاکید کرد: افغانستان قدرتمند در اقتصاد و رقابت های تجاری به نفع ایران است و باعث قدرتمندتر شدن هر دو کشور می شود.

محمد مهدی جوانمرد قصاب در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در محل هشتمین نمایشگاه مشترک اقتصادی ایران و افغانستان در کابل گفت: به هر میزان که افغانستان در صنعت و تجارت پیشرفت کند و قدرتمند شود به همان میزان سبب پیشرفت ایران هم می شود.

وی اظهار داشت: در بحث روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور برگزاری نمایشگاه ها باعث توسعه روابط و مسایل فرهنگی و تجاری می شود و از این طریق شرکت های مختلف توانمندی های خود را به نمایش می گذارند و حضور خود را در بازارهای منطقه و کشورهای خود بصورت منسجم پیگیری می کنند.

رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با بیان اینکه آنچه در نمایشگاه امسال جالب توجه است حضور حدود 25 شرکت افغانستانی در این نمایشگاه است که نشانه توانمندی آن ها برای حضور در بازار و رقابت می باشد، ابراز امیدواری کرد: سال آینده تاجران افغان و ایرانی بصورت برابر در کنار همدیگر در نمایشگاه حضور پیدا کنند.

جوانمرد قصاب گفت: به نظر می رسد مشکلات امنیتی در افغانستان در حال حل شدن و وضعیت امنیتی رو به بهبود است، تعداد زیادی از شرکت های ایرانی در افغانستان حضور پیدا کرده و به دنبال شریک تجاری می گردند تا بصورت مشترک تولید و صادرات انجام دهند.

وی اضافه کرد: تمایل داریم که برای واردات از افغانستان تسهیلات ایجاد کنیم و اگر ایران سالانه بین دو و نیم تا سه میلیارد دلار صادرات به افغانستان دارد همین مقدار هم از افغانستان به ایران صادرات شود اما این یک بحث تجاری است و در صورتی که کالای افغانستانی قابل رقابت در جمهوری اسلامی ایران و یا بازارهای دیگر وجود داشته باشد که فرآوری آن در ایران انجام شده و بعد صادر شود ما آمادگی کامل داریم که تراز تجاری بین دو کشور برابر شود.

گفتنی است که هشتمین نمایشگاه مشترک ایران و افغانستان با هشتاد و پنج غرفه که شصت غرفه آن به تولیدات شرکت‌های ایرانی و بیست و پنج غرفه به تولیدات افغانستان اختصاص دارد امروز در کابل افتتاح شد.

شرکت‌های معروف در این نمایشگاه تازه‌ترین محصولات خود را در بخش‌های مختلف از جمله مصالح ساختمانی، مواد غذایی، لوازم خانگی، وسایل آرایشی، بهداشتی، شوینده‌ها، تجهیزات پزشکی و دارویی و صنعت و معدن به نمایش گذاشته اند.

 

کلیدواژه