حوت 05, 1398 10:27 Asia/Kabul
  • دیدار نماینده ویژه آمریکا درامور افغانستان با ژنرال دوستم

پس از اعلام حمایت ژنرال « عبدالرشید دوستم» معاون اول رئیس جمهوری افغانستان از تیم ثبات و همگرایی به ریاست عبدالله عبدالله برای تعیین استانداران جدید در شمال این کشور،نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان با وی دیدار و گفتگو کرد.

«زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان برای دیدار با ژنرال «عبدالرشید دوستم» رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان به ولایت «جوزجان» رفت.

براساس گزارش‌ها این دیدار در اقامتگاه دوستم درولایت جوزجان و در شهر «شبرغان» و پشت درهای بسته برگزار شد و ساعت‌ها نیز ادامه داشت.

جزئیات این نشست هنوز بطور رسمی منتشر نشده است اما برخی منابع می‌گویند که خلیلزاد تلاش دارد تا ژنرال دوستم را متقاعد کند تا از تعیین استانداران جدید در شمال افغانستان تحت عنوان ریاست جمهوری «عبدالله عبدالله»، دست بکشد.

اوضاع سیاسی متنشنج در افغانستان موجب شده تا نماینده ویژه آمریکا در امور آن کشور که مسئولیت پیگیری روند صلح با طالبان را بر عهده دارد،از پیامدهای احتمالی تنش های موجود در افغانستان بر توافق کاخ سفید با این گروه برای کاهش تنش ها نگران باشد.

بدنبال معرفی محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری و رد آن توسط عبدالله عبدالله رقیب اصلی غنی در این دوره از انتخابات،این کشور وارد مرجله تازه ای از تنش های سیاسی شد.

البته مناقشه بین عبدالله و غنی از زمان تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان در سال 2014 و به دلیل عدم توجه  رئیس جمهوری این کشور به مفاد توافقنامه تشکیل این دولت مبتنی بر سهم پنجاه درصدی عبدالله در قدرت اجرایی  به خصوص عزل و نصب مقامات ملی و محلی،آغاز شد.

این تنش ها ازچند ماه  قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سپتامبر 2019 و با متهم شدن غنی به مهندسی انتخابات ریاست جمهوری تشدید شد که پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات این اختلاف و تنش به اوج رسید که طی آن عبدالله با رد نتایج انتخابات و اعلام پیروزی خود، وعده تشکیل دولت فراگیر در این کشور را داد.

عبدالله در اولین گام در راستای راهبرد تشکیل دولت فراگیر ،استاندار جدیدی برای ولایت سرپل معرفی کرد که در این چارچوب وی قصد دارد تا استاندارانی برای دیگر ولایات افغانستان در شمال این این کشورتعیین کند.

در چنین شرایطی،زلمای خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان به دیدار ژنرال دوستم رفته  تا از طریق وی،عبدالله و تیم ثبات و همگرایی را به توقف روند جایگزینی مقامات در ولایات شمالی این کشور متقاعد کند.

آمریکا به خوبی می داند که اگر چه شرایط بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مشابه شرایط بعد از انتخابات در سال 2014 است،اما عبدالله حاضر نخواهد شد به مدل حل اختلاف انتخاباتی که در آن دوره وزیر خارجه وقت آمریکا ارائه کرد،تن بدهد.

 در آن زمان،عبدالله در چارچوب طرح آمریکا برای تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان به  جایگاه ریاست اجرایی دولت رسید و غنی سمت ریاست جمهوری این کشور را عهده دار شد .

با توجه به آنچه که عبدالله اجحاف در حق وی در طول پنج سال گذشته مبتنی بر توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی می داند،حاضر نخواهد شد در چارچوب مدل قبلی آمریکا ،سمتی خارج از قانون اساسی افغانستان را بپذیرد و برای یک دوره پنج ساله مجددا تنش و اختلاف با ریاست جمهوری را تجربه کند.

با توجه به آنکه عبدالله حاضر نیست دوباره با غنی برای تشکیل دولت ائتلاف کند،آمریکایی ها برای وساطت برای توقف تنش سیاسی در افغانستان ابزاری در اختیار ندارند.

تنها راهی باقیمانده برای  خروج افغانستان ازتنش موجود بعد از اعلام نتایج نهایی انتخابات،تغییر قانون اساسی و ایجاد پست نخست وزیری با واگذاری اختیاراتی گسترده است که برغم وعده غنی اما در دوره دولت وحدت ملی در پنج سال گذشته؛این تغییر بر اساس تشکیل لویه جرگه محقق نشد.

کلیدواژه