حوت 10, 1398 14:45 Asia/Kabul

تغذیه با شیر مادر، وزن مناسب در زمان تولد و واکسیناسیون مرتب از راه های پیشگیری ابتلای اطفال به سینه پهلو یا ذات الریه است

فوق تخصص بیماری های اطفال گفت: تغذیه با شیر مادر، وزن مناسب در زمان تولد و واکسیناسیون مرتب از راه های پیشگیری ابتلای اطفال به سینه پهلو یا ذات الریه است.

داکتر احمد شاه فرهت در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره افزایش موارد مرگ و میر اطفال در ولایت قندهار افغانستان بر اثر سینه پهلو طبق اعلام اداره صحت این ولایت اظهار داشت: در کشورهای عقب نگه داشته شده مانند افغانستان بیماری های قابل پیش گیری یکی از عوامل عمده مرگ و میر اطفال است از جمله این بیماری ها در فصل تابستان اسهال و استفراغ  و در زمستان سینه پهلو می باشد که از عوامل عمده مرگ و میر اطفال زیر پنج سال در افغانستان است، در بیشتر موارد علت آن عفونت های ویروسی و در مواردی هم عفونت های میکروبی است.

این پزشک افغان عنوان کرد: برای پیشگیری از ابتلاء اطفال به این بیماری اولین مورد این است که تغذیه با شیر مادر را ترویج کنیم، تلاش شود که وزن نوزادان در بدو تولد پایین نباشد و همچنان واکسیناسیون اطفال بصورت مرتب و دقیق انجام شود بخصوص واکسن سرخک، اقدام دیگر هم استفاده از ویتامین ها به ویژه ویتامین A و ویتامین D می باشد. مواردی هم به دولت برمی گردد از جمله تقویت وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده ها و مردم و نیز بالا بردن سطح سواد جامعه.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در رابطه با مقابله با بیماری سینه پهلو و سایر بیماری ها وزارت صحت عامه افغانستان و اداره های صحت عامه باید روی آموزش مردم و پرسنل بهداشتی کار کنند که بهتر است این آموزش ها قبل از فرارسیدن فصل سرما ارایه شود.

وی افزود: خانواده ها هم باید توجه داشته باشند که در صورت وخیم بودن سینه پهلوی اطفال حتماً باید به داکتر و مراکز صحی مراجعه کنند و در صورتی که وضعیت وخیم نیست، حتماً تغذیه با شیر مادر ادامه یابد، مایعات بیشتر استفاده شود و اگر بیمار تب دارد از داروهای کاهش تب استفاده شود و اگر بینی کودک دچار گرفتگی است، قبل از تغذیه با شیر مادر قطره سدیم کلراید داخل بینی ریخته شود.

داکتر فرهت تاکید کرد: برای کودکان زیر دو سال نباید از هیچ نوع شربت سینه برای کاهش سرفه استفاده شود، داروهای ضد سرفه که در داروخانه های افغانستان موجود است مناسبی نیست و خانواده ها بدون نسخه این داروها را دریافت می کنند که مصرف آن ها نه تنها باعث بهبود اطفال نمی شود بلکه وضعیت آن ها را وخیم تر می کند.

این پزشک اطفال یادآور شد: در برخی مناطق روستایی هم برخی خانواده ها از برخی ترکیبات تریاک برای کودکان استفاده می کنند که مناسب نیست و باعث مرگ و میر اطفال می شود، در صورتی هم که نیازی به انتی بیوتیک باشد حتماً باید با نظر پزشک استفاده شود.

 

کلیدواژه