نبود ضمانت اجرای بین المللی از نواقص عمده توافقنامه امریکا و طالبان است
(last modified 1398-12-18T10:46:11+00:00 )
حوت 18, 1398 15:16 Asia/Kabul

یکی از نواقص عمده توافقنامه امریکا و طالبان نبود تضمین بین المللی برای اجرای آن است در حالی که وجود تضمینی ضروری است

کارشناس سیاسی افغان گفت: یکی از نواقص عمده توافقنامه امریکا و طالبان این است که هیچ نوع تضمین بین المللی برای اجرای آن وجود ندارد در حالی که باید تضمینی وجود می داشت که اگر طرفین از توافقنامه عدول کنند با آنان برخورد شود.

منگل شیرزاد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در ولایت ننگرهار اظهار داشت: از آنجا که در اواخر سال جاری میلادی در امریکا انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود، به نظر می رسد دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا به زلمی خلیلزاد نماینده آن کشور در امور صلح افغانستان سفارش کرده بوده توافقنامه زمانی امضا شود که رقابت های انتخاباتی در امریکا آغاز شده باشد تا به مردم خود هم اعلام کند که به سوی صلح گام برداشته ایم و سربازان خود را هم از افغانستان خارج خواهیم کرد.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه جلال آباد عنوان کرد: یکی از مواردی که به عنوان پیش شرط آغاز مذاکرات بین افغانی در توافقنامه امریکا و طالبان گنجانده شده، آزادی پنج هزار زندانی طالبان است اما محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفت که آزادی زندانیان طالبان جزو صلاحیت های دولت و مردم افغانستان است. اکنون این موضوع به یک مشکل بین طرفین تبدیل شده و طی روزهای گذشته جنگ هایی هم بین طالبان و حکومت افغانستان صورت گرفت و به نظر می رسد که توافقنامه هم چندان عملی نخواهد شد.

وی در مورد مذاکرات بین افغانی و شروطی که رد و بدل می شود هم گفت: هر مذاکره ای شرایط خاص خود را دارد و طرفین تلاش می کنند که خواسته های خود را مطرح کرده و امتیازات بیشتری بگیرند و مرز عقب نشینی از خواسته های خود را هم از قبل مشخص کرده اند، به هر صورت میز مذاکره میز چانه زنی است ضمن اینکه طرفین باید انعطاف پذیر باشند زیرا در غیر این صورت مذاکرات به نتیج مطلوب نمی رسد.

 

کلیدواژه