توافق طالبان و امریکا شامل دولت و مردم افغانستان نمی شود به همین دلیل به افغان ها حمله می کنند
(last modified 1398-12-18T14:25:59+00:00 )
حوت 18, 1398 18:55 Asia/Kabul

توافق صلح امریکا و طالبان شامل دولت و مردم افغانستان نمی شود و تا زمانی که آتش بس سراسری به وجود نیاید حملات طالبان در افغانستان ادامه خواهد داشت

کارشناس سیاسی ایرانی گفت: توافق صلح امریکا و طالبان شامل دولت و مردم افغانستان نمی شود و تا زمانی که آتش بس سراسری به وجود نیاید حملات طالبان در افغانستان ادامه خواهد داشت.

پیر محمد ملازهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در توافقنامه صلح امریکا و طالبان مذاکرات بین افغانی در مراحل بعدی پیش بینی شده اما مسئله این است که طالبان حاضر نیستند به سادگی مواضع خود را تغییر داده و یک صلح و آتش بس پایدار را با دولت افغانستان بپذیرند، نگاه طالبان هنوز این است که این دولت مشروعیت ندارد و باید کنار برود.

وی تصریح کرد: طالبان به احیاء امارت خود می اندیشند و خواسته امریکا را که شریک شدن طالبان در قدرت است، نمی پذیرند و چون تعهدی را در برابر دولت و مردم افغانستان نپذیرفته اند و تنها آتش بس با امریکا را پذیرفته اند به احتمال قوی آتش بس بین امریکا و طالبان برقرار می ماند.

به گفته این کارشناس سیاسی به این ترتیب نه امریکایی ها به طالبان حمله می کنند و نه طالبان به امریکایی ها، مگر در مواردی که طالبان به نیروهای دولتی افغانستان حملاتی داشته باشند و امریکایی ها احساس کنند که اگر اقدامی نکنند خودشان زیر سوال می روند.

ملازهی در مورد حمله ای که به مراسم سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری رهبر فقید حزب وحدت اسلامی افغانستان صورت گرفت، یادآور شد که طالبان مسئولیت این حمله را نپذیرفتند اما داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت. البته اینکه داعش تا چه اندازه در افغانستان نفوذ دارد و تا چه حدی می تواند از ایستگاه های امنیتی بگذرد جای سوال دارد اما چندان بعید هم نیست زیرا آن ها هم کار کرده اند و ممکن است تعدادی از نیروهای طالبان یا گروه های دیگری هم با این گروه همکاری کرده باشند.

وی افزود: به نظر می رسد چنین عملیاتی در افغانستان ادامه پیدا کند تا زمانی که یک آتش بس سراسری بین طالبان و دولت افغانستان به وجود آید.

 

کلیدواژه