حوت 27, 1398 14:42 Asia/Kabul

با وجود امضای توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان مخالفین مسلح دولت افغانستان اخیراً تحرکات خود را در برخی ولایت ها از جمله ولایت غور افزایش داده اند

والی ولایت غور در حوزه غرب افغانستان گفت: اگرچه توافقنامه صلح میان بزرگان امریکا و طالبان امضا شده اما مخالفین مسلح دولت افغانستان اخیراً تحرکات خود را در برخی ولایت ها از جمله ولایت غور افزایش داده اند.

غلام ناصر خاضع در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: اخیراً مخالفین مسلح در ولسوالی شهرک ولایت غور به نیروهای مسلح دولتی حمله کردند که تلفاتی هم به نیروهای دولتی وارد شده اما در منطقه دولت یار هم درگیری صورت گرفت که نیروهای دولتی به آنان تلفات وارد کردند.

وی افزود: جنگ و خونریزی همواره در برنامه های مخالفین مسلح وجود داشته، آنان به تعهدات خود عمل نمی کنند و نباید تعهدات آن ها را جدی گرفت. طالبان در سطح بین المللی توافقنامه امضا کردند و قرار بود که مذاکرات بین افغانی هم آغاز شود، زمانی که طالبان در چنین شرایطی اقدام به تحرکات نظامی می کنند نشان دهنده علاقه فراوانشان به جنگ است.

این مقام دولتی افغانستان عنوان کرد: ادامه جنگ در افغانستان باعث ایجاد گروه های مختلف تروریستی شده و تمام آن ها تحت یک فرماندهی نیستند، تمام طالبان هم تحت فرماندهی ملاهبت الله که افراد تحت امرش توافقنامه صلح با امریکا امضا کرده اند نمی باشند، هرچند فرماندهی تمام گروه های تروریستی در خارج از افغانستان است و این فرماندهی را همان سازمان های استخباراتی به عهده دارند که سال ها آن ها را تامین مالی کرده اند.

خاضع با اشاره به درج موضوع آزادی پنج هزار زندانی طالبان در توافقنامه امریکا و طالبان و اینکه اشرف غنی هم دستور آزادی تدریجی آن ها را صادر کرده، اظهار امیدواری کرد که این زندانیان به یکباره رها نشوند زیرا تجربه نشان داده که زندانیان آزاد شده طالبان بار دیگر وارد جنگ با دولت شده اند.

والی ولایت غور اظهار کرد: با عملیات زمستانی نیروهای دولتی افغان جبهات جنگ طالبان تضعیف شده و می خواهد با آزادی افراد خود آتش جنگ را شعله ورتر کند، بنابراین اگر قرار است این زندانیان آزاد شوند ابتدا باید یک ضمانت معتبر برای بازنگشتن آن ها به میدان جنگ وجود داشته باشد و آزادی آنان هم تدریجی باشد و اگر گفت و گوهای بین افغانی که قرار است آغاز شود نتایج مثبتی داشت زندانیان طالبان کم کم آزاد شوند تا تهدیدشان کمتر باشد.

وی با اشاره به خروج نیروهای خارجی از افغانستان تا یک سال آینده گفت: در صورتی که وضعیت سیاسی در افغانستان بهبود پیدا کند، آشفتگی ها از بین برود و یک جبهه واحد سیاسی و نظامی چه در عرصه صلح و چه در عرصه جنگ تشکیل شود طالبان به هیچ عنوان نمی توانند به خواسته های خلاف خود برسند و نیروهای امنیتی و دفاعی با یک روحیه عالی می توانند با آن ها مقابله کنند.

 

کلیدواژه