حمل 09, 1399 13:49 Asia/Kabul

حضور هیات طالبان در کابل به معنای به رسمیت شناختن حکومت یا آغاز گفت و گوهای بین افغانی نیست

عضو سابق پارلمان افغانستان گفت: حضور هیات طالبان در کابل به معنای به رسمیت شناختن حکومت یا آغاز گفت و گوهای بین افغانی نیست.

صالح محمد سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: اینکه قرار است هیاتی از طالبان برای گفت و گو با حکومت افغانستان در مورد آزادی زندانیان این گروه به کابل بیاید به معنای به رسمیت شناختن این حکومت و یا آغاز گفت و گوهای بین افغانی نیست و هیچ گفت و گویی خارج از موضوع آزادی زندانیان صورت نخواهد گرفت، دولت افغانستان هم هنوز آماده مذاکره با طالبان نمی باشد زیرا اعضای هیاتی که تعیین شده هنوز جلسه ای باهم نداشته اند و برنامه آن ها مشخص نیست.

وی افزود: امریکایی ها هم درپی اجرای مفاد موافقتنامه خود با طالبان هستند، با توجه به فشاری که زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان آورده مبنی بر اینکه هرچه زودتر باید روند آزادی پنج هزار زندانی طالبان آغاز شود، حکومت افغانستان می خواهد تعدادی از زندانیان را بر این اساس آزاد کند اما مکانیزم آزادی آنان و اینکه کلی باشد یا بصورت گروه های کوچکتر آزاد شوند هنوز معلوم نیست.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اختلافات اشرف غنی و عبدالله عبدالله در رابطه با نتایج انتخابات ریاست جمهوری و تاثیر آن بر گفت و گوهای طالبان با طرف حکومت افغانستان گفت: این حکومت نیاز به وحدت گروه مذاکره کننده و هم صدایی میان شخصیت ها، احزاب و جریان های سیاسی دارد زیرا اختلافات درون حکومت سبب می شود که توانایی هیات مذاکره کننده در تعیین اولویت ها و بسته های مذاکراتی کاهش یابد.

سلجوقی تصریح کرد: این اختلافات و شکاف ها موضع افغانستان را در قبال اتخاذ تصمیم اصولی در مورد صلح تضعیف می کند و در صورتی که حل نشود افغانستان نمی تواند مذاکرات را آغاز کرده، ادامه دهد و آن را به نتیجه برساند.

این عضو سابق پارلمان افغانستان با اشاره به میانجی گری بی نتیجه مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا برای حل اختلافات میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله در حالیکه در سال 2014 میانجی گری وزیر خارجه امریکا منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی شد، گفت: اکنون شرایط متفاوت است زیرا در سال 2014 اشرف غنی و عبدالله عبدالله هیچ کدام بر سر قدرت نبودند اما امروز اشرف غنی در راس حکومت قرار داشته، تمام امکانات را در اختیار دارد و بر تمام ادارات و نهادها اهم شراف دارد در چنین شرایطی قانع کردن او برای اینکه عبدالله عبدالله را در یک حکومت مشارکتی سهیم کند، دشوار است.

وی اضافه کرد: نکته دیگر آن است که احتمال می رود این سناریو بخشی از برنامه کلان برای تضعیف حکومت مرکزی و تن دادن به یک حکومت مشترک با طالبان است به این معنی که حکومت مصالحه ملی یا حکومت موقت شکل بگیرد که طالبان هم در آن شریک باشند.

 

کلیدواژه