حمل 13, 1399 08:12 Asia/Kabul

برای درمان بیماران احتمالی مهاجرین مبتلا به ویروس کرونا علاوه بر خدمات بیمارستانی موجود، خدمات سازمان پزشکان بدون مرز هم در نظر گرفته شده است

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: برای درمان بیماران احتمالی مهاجرین مبتلا به ویروس کرونا علاوه بر خدمات بیمارستانی موجود، خدمات سازمان پزشکان بدون مرز هم در نظر گرفته شده است.

محمد تقی هاشمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: با توجه به وضعیتی که در جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با شیوع ویروس کرونا پیش آمد، برخی از نهادهای بین المللی برای ارایه کمک و خدمات اعلام آمادگی کردند که یکی از آن ها سازمان پزشکان بدون مرز بود.

وی یادآور شد: ظرفیت های درمانی و پزشکی در ایران به اندازه کافی وجود دارد و خدمات به مراجعین ارایه می شود، در مورد اتباع خارجی مقیم در ایران هم پیش بینی می شد که مراجعه و ابتلا به این ویروس زیاد باشد و باید ظرفیت پزشکان بدون مرز را هم در نظر می داشتیم، بر اساس ارتباط و تعاملات خوبی که با این سازمان داریم بنا شد از ظرفیت آن برای خدمات رسانی به اتباع خارجی استفاده کنیم، به این لحاظ از آن ها دعوت شد که قرار شده حضور پیدا کنند و از ظرفیت آن ها برای خدمات رسانی در مسئله مربوط به ویروس کرونا برای اتباع خارجی در استان خراسان رضوی و مرزهای ورودی استفاده شود.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: از زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده ما پذیرای تمام افراد اعم از اتباع ایرانی و اتباع خارجی بوده ایم که به بیمارستان ها مراجعه کرده اند و در نظر است که اگر شرایط حادی پیش آید برخی از بیمارستان ها را بصورت اختصاصی هم آماده و خدمات اختصاصی نیز به مهاجرین ارایه کنیم. خدمات بیمارستانی به مهاجرین غیرمجاز یا فاقد مدرک افغانستان هم ارایه می شود.

هاشمی اظهار کرد: چند بیمارستان در اطراف شهر مشهد داوطلب هستند که در حال مذاکره هستیم که در صورت نیاز آن بیمارستان ها هم برای خدمات ویژه به مهاجرین خارجی اختصاص پیدا کنند.

وی برخی شایعات را مبنی بر اینکه مهاجرین بازگشت کننده به افغانستان از شهرهای مختلف به خراسان رضوی آمده و بعد به افغانستان می روند که بسیاری از آن ها مبتلا به کرونا هستند و باعث شیوع این ویروس در خراسان رضوی شده اند، به شدت تکذیب کرد.

این مسئول اداره اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: تمام افرادی که در یک محیط زندگی می کنند، می توانند ناقل ویروس کرونا باشند و فرقی نمی کند ایرانی باشند یا افغانستانی اما بر اساس غربالگری که در اردوگاه های تحت نظر خود داشته ایم و غربالگری که توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده به هیچ مورد مثبتی در ارتباط با اتباع افغانستانی برخورد نکرده ایم.

هاشمی یادآور شد: تمام مهاجرین افغانستانی که برای خروج به ما مراجعه کرده اند و تمام آن هایی که ما آن ها را برای خروج هدایت کرده ایم سلامت بوده اند زیرا توافق ما با دولت افغانستان این بوده که اگر فردی مبتلا به کرونا ویروس باشد و قرار هم باشد که از مرز خارج شود، این اقدام درچارچوب قرنطینه صورت بگیرد اما تاکنون به چنین موردی برخورد نکرده ایم.

وی در مورد انتشار برخی اخبار مبنی بر بازگشت اجباری تعدادی از مهاجرین افغانستانی به کشورشان هم گفت: هرچند فشارهایی بر جمهوری اسلامی وجود دارد و بخش عمده ای از مهاجرین افغانستانی در خراسان رضوی افراد غیرمجاز یا فاقد مدرک هستند، تاکنون هیچ برنامه ای در رابطه با دستگیری و طرد آن ها که حق قانونی ایران است در دستور کار نداشته ایم و روند اعزام افرادی که بصورت خودمعرف برای خروج مراجعه می کنند به رؤیت کنسولگری افغانستان در مشهد هم رسیده است.

 

کلیدواژه