خواسته های متفاوت اشرف غنی، عبدالله عبدالله، طالبان و امریکا در ارتباط با افغانستان
(last modified 1399-01-23T07:09:06+00:00 )
حمل 23, 1399 11:39 Asia/Kabul

طرف اشرف غنی و عبدالله عبدالله هر کدام به دنبال امتیازگیری از طالبان و امریکایی ها هستند و طالبان و امریکا هم درپی اجماع داخلی و منطقه ای و تعدیلاتی در ساختار سیاسی افغانستان می باشند

کارشناس سیاسی افغان گفت: طرف اشرف غنی و عبدالله عبدالله هر کدام به دنبال امتیازگیری از طالبان و امریکایی ها هستند و طالبان و امریکا هم درپی اجماع داخلی و منطقه ای و تعدیلاتی در ساختار سیاسی افغانستان می باشند.

کامبخش نکویی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به قطع مذاکرات هیات طالبان با دولت افغانستان در مورد آزادی زندانیان این گروه اظهار داشت: طالبان بر این تصور بودند که توافقنامه آن ها با امریکا همانطور که امضا شده پیش خواهد رفت و دولت افغانستان هم بر اساس آن عمل خواهد کرد

از همین رو هیات خود را برای مذاکره در مورد آزادی زندانیان این گروه به کابل فرستاد اما ظاهراً دولت افغانستان به دنبال امتیازگیری از طالبان و امریکا است.

وی تصریح کرد: گروه اشرف غنی به دنبال آن است که هم امریکا و هم طالبان دولت تازه تاسیس شده وی را به رسمیت بشناسند و با این دولت وارد گفت و گو شوند و طالبان هم می خواهند که یک دولت موقت ایجاد شود و تعدیلاتی در قانون اساسی و نوع نظام سیاسی به وجود آید به همین دلیل گفت و گوهای بین افغانی که قرار بود پس از امضای توافقنامه امریکا و طالبان برگزار شود با بن بست مواجه شده است.

این استاد دانشگاه در کابل افزود: گروه عبدالله عبدالله هم به دنبال امتیازات و تامین منافع خود است و اینکه طالبان آن را به رسمیت بشناسد و با این جناح گفت و گو کند.

وی عنوان کرد: اما طالبان گفت و گوهای خود را بر اساس توافقنامه شان با امریکا پیگیری می کنند اما مشاهده کردند که جناح های داخلی افغانستان به دنبال اعمال خواسته های خود هستند نه الزاماً توافقنامه طالبان و امریکا.

نکویی با اشاره به ترک کابل از سوی هیات طالبان پس از آنکه گفت و گوهایش با مقامات کابل به نتیجه نرسید و آزادی یکصد تن از زندانیان طالبان از سوی دولت افغانستان پس از خروج این هیات از کابل هم گفت: این بیشتر یک امتیاز دهی دولت آقای غنی به طالبان برای بازگشت به موضع قبلی شان بود.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: اما طالبان به دنبال امتیازات بیشتری است و خواستار تعدیل قانون اساسی و تعریف جایگاه برای خود در آن و حضور در قدرت سیاسی افغانستان می باشد و رهایی زندانیان طالبان از نظر آن ها یک بحث مقدماتی است. ضمن اینکه طالبان خواستار انحلال ساختار فعلی و ایجاد یک اجماع کلی در رابطه با ساختار سیاسی است و بر این نظر است که حکومت آقای غنی از چنین اجماعی برخوردار نیست که بتواند از تمام اقشار افغانستان نمایندگی کند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: با توجه به همین موضوع طالبان مباحث خود را با امریکا آغاز کردند و به دنبال آن هستند که امریکا و طرف های دیگر بر آقای غنی فشار بیاورند تا اجماع کلی مورد نظر شکل بگیرد و اختلافات و مشکلات گذشته آنان با مردم افغانستان حل و فصل شود.

نکویی با اشاره به بحران جهانی شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که امریکا در این ارتباط با آن مواجه شده هم گفت: امریکایی ها به تازگی از کاهش کمک های خود به افغانستان و خروج تمام نیروهای خود از این کشور سخن گفته اند که زنگ خطری هم برای آقای غنی است که ساختارهایش را بر اساس حمایت امریکا بنا کرده است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر امریکا هم نمی تواند بدون یک اجماع منطقه ای گفت و گوهای صلح افغانستان را به جایی برساند و یک صلح حداقلی در این کشور رونما شود و به نظر می رسد که نظم پس از توافقنامه امریکا و طالبان نظم مبتنی بر اجماع منطقه ای و جهانی باشد.

 

کلیدواژه