رد خواسته امریکا از سوی اشرف غنی سبب اعلام کاهش کمک های آن کشور به افغانستان شده است
(last modified 1399-01-24T09:06:43+00:00 )
حمل 24, 1399 13:36 Asia/Kabul

رد خواسته امریکایی ها در خصوص تشکیل حکومت مشارکتی در افغانستان از سوی محمد اشرف غنی سبب اعلام کاهش کمک های امریکا به این کشور شده است

کارشناس سیاسی افغان گفت: رد خواسته امریکایی ها در خصوص تشکیل حکومت مشارکتی در افغانستان از سوی محمد اشرف غنی سبب اعلام کاهش کمک های امریکا به این کشور شده است.

رحمت الله بیژن پور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اعلام کاهش کمک های مالی و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان اظهار داشت: به نظر می رسد که محمد اشرف غنی با وزارت خارجه امریکا بر سر ایجاد حکومت مشارکتی در افغانستان به توافق نرسیده و نارضایتی امریکا هم به همین دلیل بوده است ضمن اینکه ممکن است امریکایی ها بخواهند حضور نظامی خود را در افغانستان به خاطر کاهش هزینه ها به پایان برسانند و اگر چنین باشد باید به ایجاد یک دولت قوی در افغانستان فکر کنند.

وی افزود: امریکا به دنبال آن بود که یک حکومت مشارکتی در افغانستان ایجاد و توازنی بین خواسته های آقای غنی و مخالفان وی برقرار شود اما چنین نشد و پس از آن امریکا کاهش یک میلیارد دالری کمک های خود به افغانستان و خروج نیروهایش از این کشور را اعلام کرد که به نوعی تهدید به منزوی کردن افغانستان تلقی می شود.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: البته ممکن است امریکایی ها از این مسایل به عنوان اهرم فشار استفاده کنند تا کسانی که با خواسته های امریکایی ها موافق نیستند این خواسته ها را بپذیرند و تغییرات مورد نظر آنان اعمال شود ضمن اینکه راضی کردن طرف های مختلف در افغانستان را هم برای خود ضروری می دانند.

این استاد دانشگاه در کابل گفت: آقای غنی تمایلی به پذیرش خواسته های امریکا در خصوص ایجاد حکومت مشارکتی ندارد اما اگر نتواند مخالفان سیاسی خود را قانع کند فشارها بر وی بیشتر می شود و در صورتی که در انزوا قرار بگیرد چالش های بیشتری پیش رو خواهد داشت و گزینه منطقی تر این است که اشرف غنی و عبدالله عبدالله به توافق برسند و یک حکومت مشارکتی تشکیل دهند.

بیژن پور با اشاره به بن بست سیاسی پیش آمده و مشکلات دیگر از جمله شیوع ویروس کرونا گفت: افغانستان در شرایط کنونی در یک بحران بسر می برد چنانکه اوضاع امنیتی مناسب نیست، وضعیت اجتماعی و اقتصادی نابسامان است، ساختار نظام دچار اشکال است و مناسبات بین المللی افغانستان هم با مشکل مواجه است.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی اگر دولتمردان افغانستان باهم کنار نیایند، طالبان به عنوان تهدید مطرح هستند و از توافقنامه شان با امریکا به عنوان یک پشتوانه استفاده می کنند برای امریکا هم فرقی نمی کند که منافع خود را از طریق طالبان تامین کند یا دیگران و به دنبال یک دولت وحدت ملی به آن معنا که شهروندان افغانستان می خواهند، نیست.

 

کلیدواژه