حمل 24, 1399 16:05 Asia/Kabul

بخش هایی از طالبان به دنبال پایان جنگ و خشونت و به دست آوردن دل مردم افغانستان هستند

کارشناس سیاسی افغان گفت: بخش هایی از طالبان به دنبال پایان جنگ و خشونت و به دست آوردن دل مردم افغانستان هستند.

بصیر احمد دانشیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: بسیاری از گروه ها و فرماندهان طالبان به فکر تغییر استراتژی جنگی خود و ترمیم وجهه خود نزد مردم می باشند.

این استاد دانشگاه در هرات با اشاره به اعلامیه ای که از سوی ملا محمد یعقوب عمری فرزند ملا عمر (رهبر اسبق طالبان) و معاون گروه طالبان منتشر و در آن تاکید شده که حمله به نیروهای امنیتی افغانستان باعث انزوای سیاسی و مواجه شدن با مردم افغانستان می شود و از اعضای این گروه خواسته شده که برای حفظ محبوبیت خود حملات به این نیروها را پایان دهند، عنوان کرد: این موضع معاون طالبان باعث شادمانی مردم و نیروهای امنیتی افغانستان نیز شده است.

این تحلیلگر سیاسی گفت: معاون گروه طالبان یادآور شده که ادامه حملات طالبان به نیروهای امنیتی افغان و توقف حملات به نیروهای خارجی باعث واکنش مردم و کشورهای اسلامی شده است.

وی تصریح کرد: بسیاری از گروه ها در میان طالبان به دنبال تغییر استراتژی خود بوده و دیگر معتقد به جنگ و خشونت نیستند و تاکید دارند که این اقدامات وجهه طالبان را تخریب می کند و باعث نفرت مردم از این گروه می شود و این سوال را مطرح می کنند که چگونه طالبان با امریکا توافقنامه صلح امضا می کنند اما با برادران مسلمان خود می جنگند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه این اقدام ملا یعقوب تقویت کننده روند صلح بین افغانی است عنوان کرد: وی در اعلامیه خود تاکید کرده طالبان خواستار کاهش جنگ و خشونت هستند و می خواهند گفت و گوها با حکومت افغانستان بصورت رو در رو آغاز شود و به نتایج مطلوب برسد تا این گروه مورد نفرت مردم نباشد، چنین تفکری در میان بسیاری دیگر از فرماندهان طالبان هم وجود دارد.

به گفته دانشیار آنان تاکید دارند وقتی ما به امریکایی ها حمله نمی کنیم چنین خط مشی را باید با هموطنان مسلمان خود هم داشته باشیم با وجود این برخی از رهبران طالبان هم خواستار امتیازگیری بیشتری هستند و می خواهند که با افزایش خشونت ها امتیازات بیشتری کسب کنند.

وی اظهار کرد: به چنین رویکردی از سوی ملایعقوب و امثال وی می توان با دید خوشبینانه نگاه کرد که می تواند طرفین را به سوی گفت و گوهای بین افغانی و صلح پایدار رهنمون کند.

این تحلیلگر سیاسی افغان بیان داشت: البته به نظر می رسد که در روزهای آینده باز هم شاهد خشونت ها از سوی طالبان باشیم اما این خشونت ها کم کم کاهش پیدا می کند و بسیاری از نیروهای طالبان دیگر در صفوف جنگ با نیروهای دولت افغانستان نخواهند بود زیرا راه حل اختلافات با حکومت افغانستان را در مذاکره می دانند هرچند عده ای از آنان که نوکران بیگانگان هستند به دستور باداران خود دست به حملاتی می زنند تا در میان مردم رعب و وحشت ایجاد کنند.

دانشیار با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جهان و از جمله افغانستان و مشکلاتی که ایجاد کرده گفت: به نظر می رسد طرفین با توجه به این مشکلات درگیری ها را کاهش داده و حسن نیت خود را نشان دهند و اگر طالبان هم به این مسئله توجه کند می تواند حتی دید مثبتی نسبت به خود ایجاد کند.

 

کلیدواژه