حمل 26, 1399 12:38 Asia/Kabul

ناامیدی سیک ها و هندوهای افغانستان از دولت این کشور برای تامین امنیت این اقلیت مذهبی آن ها را به فکر ترک وطن انداخته است

فعال فرهنگی سیک افغانستانی گفت: ناامیدی سیک ها و هندوهای افغانستان از دولت این کشور برای تامین امنیت این اقلیت مذهبی آن ها را به فکر ترک وطن انداخته است.

ایشوار داس در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: دولت و ارگان های امنیتی توجهی به حفظ جان مردم ندارد و درپی حوادثی که برای آن ها رخ می دهد حتی از آن ها دلجویی نمی کنند.

وی در مورد انتشار برخی خبرها مبنی بر اینکه درپی حمله تروریستی چندی پیش در عبادتگاه سیک ها در کابل سیک ها و هندوهای افغانستان قصد خروج از افغانستان را دارند گفت: این اخبار درست است زیرا طی سال های اخیر حوادث تلخی برای هندوها و سیک های افغانستان پیش آمده اما کسی به وضعیت آن ها توجه نکرده است.

به گفته این فعال فرهنگی سیک در افغانستان دو سال قبل در نتیجه یک حمله تروریستی در جلال آباد 19 نفر از هندوها و سیک های افغانستان جان خود را از دست دادند، چندی پیش یک زن هندو در منزلش در کارته پروان شهر کابل کشته شد و دارایی هایش به سرقت رفت، ارگان های امنیتی هم تحقیقات خاصی در این زمینه نکردند و اقدام امیدوارکننده ای در این زمینه صورت نگرفت، در تاریخ 25 مارس گذشته حمله ای تروریستی به عبادتگاه تاریخی سیک ها در کابل انجام شد که در نتیجه 25 نفر کشته و ده ها نفر دیگر زخمی شدند.

ایشوار داس عنوان کرد: به این ترتیب ناامیدی از انجام وظایف مسئولان در حفظ جان و مال شهروندان این کشور سبب شده که شهروندان سیک و هندوی افغانستان تصمیم به ترک وطن خود بگیرند.

وی در مورد آمار سیک ها و هندوهای افغانستان گفت: آمار دقیقی از تعداد آنان وجود ندارد، در دهه های گذشته که این کشور در آرامش بود این تعداد بین 150 هزار تا 250 هزار نفر می رسید که در کابل، قندهار، خوست، جلال آباد غزنی و لغمان ساکن بودند و در این شهرها عبادتگاه ها و محل های به آتش سپاری اموات خود را هم داشتند اما گفته می شود که در حال حاضر تنها حدود یک هزار نفر سیک و هندو در افغانستان سکونت دارند.

این فعال فرهنگی سیک در افغانستان اظهار کرد:ما از دولت افغانستان انتظار داشتیم که با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد و از کشورهای غربی هم کمک می گیرد امنیت این اقلیت مذهبی را تامین کند اما اینگونه نشد.

ایشوار داس با یادآوری حادثه خانوادگی چندی پیش برای محمد محقق و کشته شدن پسر وی که رئیس جمهور اشرف غنی با وجود اختلاف فکری و سیاسی در مراسم ختم حاضر شد، گفت: عبادتگاه سیک ها در ناحیه شور بازار کابل که مورد حمله قرار گرفت و ده ها نفر در نتیجه آن کشته و زخمی شدند و گروه داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت، تنها پنج کیلومتر از ارگ ریاست جمهوری فاصله دارد اما اشرف غنی و عبدالله عبدالله برای ابراز همدردی با خانواده های قربانیان حضور پیدا نکردند.

وی ابراز امیدواری کرد که دولتمردان افغانستان احساس مسئولیت کرده و امنیت هندوها و سیک های افغانستان را تامین کنند و به آن ها در امور دولتی و اداری سهم قایل شوند.

 

کلیدواژه