نگاه ویژه ایران به مسایل افغانستان و مهاجرین افغان قابل قدر است
(last modified 1399-01-30T07:04:16+00:00 )
حمل 30, 1399 11:34 Asia/Kabul

نگاه ویژه و مثبت جمهوری اسلامی ایران به مسایل افغانستان و مهاجرین افغان در ایران قابل قدر است

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: نگاه ویژه و مثبت جمهوری اسلامی ایران به مسایل افغانستان و مهاجرین افغان در ایران قابل قدر است.             

داکتر علی واحدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه ای به قضایای افغانستان و مهاجرین افغان داشته و دارد و در رابطه با موضوع شیوع ویروس کرونا هم درمان مهاجران افغان در ایران بصورت رایگان انجام می شود که مقامات افغان هم از آن قدردانی کرده اند.

وی با بیان اینکه درمان رایگان این بیماران در شرایطی انجام می شود که جمهوری اسلامی ایران در تحریم قرار دارد و با مشکلات اقتصادی مواجه است، افزود: این نگاه ویژه ایران به افغانستان از ابتدای روی کار آمدن انقلاب اسلامی وجود داشته و تاکنون ادامه پیدا کرده ضمن اینکه ایران به عنوان ام القراء جهان اسلام همواره در کنار ملل مسلمان و مخصوصاً در کنار مردم افغانستان بوده است.

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر عنوان کرد: دو ملت و کشور ایران و افغانستان از قدیم الایام اشتراکات و نزدیکی فراوانی دارند و هرچه دشمنان تلاش کرده اند که به عناوین مختلف در روابط دو کشور مشکل ایجاد کنند، موفق نبوده اند و این دو کشور هر دو در کنار یکدیگر بوده اند.

به گفته واحدی مردم و دولت افغانستان و مهاجرین افغان مقیم ایران نیز قدردان همکاری های جمهوری اسلامی ایران هستند و در شرایط کنونی هم سعی می کنند که در کنار برادران و خواهران ایرانی در مبارزه با کرونا در داخل ایران نقش داشته باشند، چنانکه کارگاه هایی از مهاجرین فعال شده و لوازم و مواد مورد نیاز برای پیشگیری و مبارزه با کرونا مانند ماسک و گان را تولید می کنند تا بین مردم توزیع شود.

این کارشناس افغان اظهار کرد: دشمنان و رسانه های معاند همواره تلاش می کنند که روابط نزدیک دو دولت و دو ملت را به هم بزنند اما موفق نمی شوند، در شرایط فعلی و در رابطه با شیوع ویروس کرونا که درمان مهاجرین افغان در ایران از سوی دولت جمهوری اسلامی رایگان اعلام شده هم مقامات عالیرتبه افغانستان از این موضوع استقبال و قدردانی کردند.

وی اضافه کرد: این همکاری ها در گذشته هم وجود داشته که نمونه بارز آن زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است که جمهوری اسلامی ایران با تمام مشکلاتی که داشت از مهاجرین و مجاهدین افغانستان حمایت کرد.

 

کلیدواژه