ثور 21, 1399 10:16 Asia/Kabul
  • گام های بلند ایران درعرصه توانمندی های بازدارندگی نظامی

در حالیکه چند هفته‌ از پرتاب موفق ماهواره" نور-1 " ایران به مدار زمین می‌گذرد؛ نماینده رژیم اشغالگر اسراییل درسازمان ملل همسو با امریکا ودر ادامه جو سازی های سیاسی و القایی در این زمینه ؛ در حرکتی منفعلانه ، نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کرده است.

به نوشته نشریه صهیونیستی «جروزالم پست»،«دنی دانون» نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل در این نامه ؛خواستار تداوم فشارها و تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شده است .

3 ثور 1399  نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران از ماهواره ‌بر۳ مرحله‌ای "قاصد" با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

پرتاب موفق نخستین ماهواره نظامی ایران  با واکنش‌های زیادی همراه شد. آمریکا و کشورهای اروپایی کوشیدند با فضاسازی و ایجاد هیاهو از اهمیت این دستاورد بکاهند و در عین حال آن را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و تهدیدی برای جهان جلوه دهند. این واکنش ها دور از انتظار نبود .

«امین حطیط» تحلیلگر امور نظامی و کارشناس امور راهبردی بابیان  اینکه موفقیت ایران در پرتاب ماهواره "نور" و قرار دادن آن در مدار با موفقیت ، شوک بزرگی در منطقه و دنیا ایجاد کرده است  ، خاطر نشان  می کند ؛  "قطعا آمریکا و اسرائیل از این رخداد بزرگ خرسند نخواهند بود و دست به هجمه تبلیغاتی علیه ایران به خاطر در اختیار قرار گرفتن فناوری جدید ایران روی خواهند آورد. "

این پرتاب در واقع یک دستاورد مهم برای برنامه فضایی ایران به طور کلی، و به ویژه برای نیروهای مسلح است .

سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در تهران، پرتاب موفق ماهواره نور توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از مصادیق طراحی و برنامه ریزی هوشمندانه با پشتوانه‌های مطمئن علمی، فنی و عملی دانست وتصریح کرد  : 
قدرت‌نمایی ماهواره نور، آن هم با اتکا به توانمندی‌های بومی ،پیشران تغییر موازنه قدرت به نفع ملت ایران است  .  این قدرت‌نمایی، دشمنان را با شکست فاحش اطلاعاتی مواجه ساخت.

این توانایی؛ در تراز فناوری های  استراتژیک قرار دارد. از این رو آنچه در این موفقیت رخ داده، سرآغاز مرحله ای نو در گام دوم انقلاب و نشانه ای از احساس مسئولیت نیرو‌های مسلح ایران برای نقش‌آفرینی همزمان در عرصه مقابله با کرونا و افزایش اقتدار کشور با حضور در فضا است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ؛چهارشنبه هفته گذشته در سخنانی به مناسبت هفته کار و کارگر  که در ارتباط تصویری مستقیم و ۳ ساعته با هفت مجموعه تولیدی بیان شد، با تأکید بر اهمیت جهش کیفی در کنار جهش کمّی، گفتند: ما ،وقتی می‌توانیم یک ماهواره‌بر را با سرعت ۷۵۰۰ متر بر ثانیه به فضا پرتاب کنیم و ماهواره را در مدار قرار دهیم، و یا در صنایع دفاعی آن پیشرفتهای بزرگ را داشته‌ایم، پس در تولید هم می‌توانیم به جهش دست پیدا کنیم.

کلیدواژه