درخواست روشن شدن قضیه در حادثه مرزی مطالبه ای به حق اما فضا سازی های رسانه ای نادرست است
(last modified Tue, 12 May 2020 03:44:15 GMT )
ثور 23, 1399 08:14 Asia/Kabul

درخواست روشن شدن قضیه در حادثه مرزی اخیر در نزدیکی مرز افغانستان و ایران مطالبه ای به حق اما فضاسازی رسانه ای و تلاش برای ایجاد دشمنی غیر قابل بخشش است

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: درخواست روشن شدن قضیه در حادثه مرزی اخیر در نزدیکی مرز افغانستان و ایران مطالبه ای به حق اما فضاسازی رسانه ای و تلاش برای ایجاد دشمنی غیر قابل بخشش است.

سید احمد موسوی مبلغ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد حادثه اخیری که در نزدیکی مرز ایران در خاک افغانستان رخ داده و تعدادی از کارگران افغان که قصد ورود غیرقانونی به خاک ایران را داشتند در رودخانه هریرود غرق شده اند، اظهار داشت: اینکه بخواهیم قضیه و زوایای آن روشن شود یک مطالبه به حق است اما فضاسازی و ایجاد فضای دشمنی کاری غیر قابل بخشش است زیرا اگر جرمی هم اتفاق افتاده باشد فردی است و یک جرم سازماندهی شده حکومتی نیست که کسانی بخواهند علیه جمهوری اسلامی فضاسازی کنند. 

مدیر مسئول خبرگزاری اطلس افزود: حادثه ای که اتفاق افتاده دارای زوایای مبهم و پنهان فراوانی است، در مورد کیفیت حادثه، زمان وقوع آن و نیز تعداد آسیب دیدگان هم آمار متناقض و غیر قابل اعتمادی وجود دارد به همین دلیل ارایه سیمای روشن از وضعیت دشوار شده است.

این کارشناس افغان اظهار کرد: دولتمردان افغانستانی موضع خاصی که نشان دهنده عصبانیت آن ها باشد اتخاذ نکرده اند و برخی مسایل هم که در شبکه های اجتماعی به عنوان مسئولان افغانستانی منعکس شده از سوی دولتمردان افغانستان تکذیب شده است، رسانه هایی هم که به این مسایل دامن می زنند رسانه های خاصی هستند، مخصوصا دو شبکه بی بی سی فارسی و ایران اینترنشنال بصورت متمرکز روی این حادثه مانور می دهند و از آنجایی که عناد آن ها با جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن است، موضوع سوال برانگیز شده است.

موسوی مبلغ عنوان کرد: از سوی دیگر فضای سیاسی افغانستان دستخوش اختلافات گسترده ای است، اختلافاتی که بین دو تیم پیشتاز انتخاباتی وجود داشته و گفته می شود در حال پایان یافتن است و به نظر می رسد نقش کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران در  ایجاد بستر مناسبی برای خروج از این بحران برجسته بوده و این در حالی است که امریکایی ها می خواهند نقش کشورهای همسایه را در این زمینه تضعیف کرده و ابتکار عمل را به دست داشته باشند.

این کارشناس افغان گفت: زمانی که امریکایی ها احساس می کنند کشورهای همسایه در افغانستان نقش مثبتی ایفا می کنند و این نقش مثبت از کنشگری امریکا در افغانستان می کاهد ممکن است به دنبال فضاسازی هایی باشند.

مبلغ یادآور شد در رابطه با حادثه ای که اتفاق افتاده اگر مشخص شود بخشی از نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران در آن مقصر بوده اند طبیعی است که افغانستان خواستار رسیدگی به قضیه باشد اما اگر هر اتفاقی که در مناطق مرزی می افتد تبدیل به یک موج رسانه ای شود روند قابل قبولی نیست.

وی اضافه کرد: همه خواستار اجرای عدالت هستند و اگر کسی جرمی مرتکب شده باید مطابق قانون به آن جرم رسیدگی شود، اما باید یک هیات حقیقت یاب از سوی دو طرف بصورت کاملا شفاف مسئله را بررسی کنند و بعد به آن رسیدگی شود.

 

کلیدواژه