مسئله قدس و بیت المقدس از اساسی ترین و مهمترین مسائل جهان اسلام است
(last modified 1399-02-29T08:56:50+00:00 )
ثور 29, 1399 13:26 Asia/Kabul

مسئله قدس و بیت المقدس از اساسی ترین و مهمترین مسائل جهان اسلام است و ارتباط مستقیم با تمام امت اسلامی دارد

دبیر شورای علما و اخوت اسلامی در حوزه شمال افغانستان تاکید کرد: مسئله قدس و بیت المقدس از اساسی ترین و مهمترین مسائل جهان اسلام است و ارتباط مستقیم با تمام امت اسلامی دارد.

مولوی عبدالروف توانا در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: موضوع قدس در قرآن کریم با صراحت بیان شده، جایی که به سفر تاریخی پیامبر گرامی اسلام (ص) از مکه به بیت المقدس و از بیت المقدس به مکان مشخصی که از سوی خداوند متعال در شب معراج تعیین شده بود، اشاره شده است.

وی افزود: دشمنان اسلام تلاش دارند که موضوع قدس را به یک موضوع عربی و حتی کوچکتر از آن به یک موضوع فلسطینی تبدیل کنند، در حالی که موضوع قدس متعلق به امت اسلامی است و هر فرد از جامعه اسلامی در برابر آن مسئولیت دارد چنانکه در برابر کعبه شریف مسئولیت و تکلیف دارد.

این عضو مجمع تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که به نام روز قدس نامگذاری شده، روزی مربوط به امت اسلامی و بطور عمومی تر ملت های آزاده جهان است و مردم مسلمان افغانستان نیز همه ساله در جهت حراست از نخستین قبله مسلمانان روز قدس را گرامی می دارند، با شهدای فلسطین تجدید میثاق می کنند و از مردم فلسطین حمایت می کنند. مردم افغانستان در پاسداری از ارزش ها و مقدسات در میان کشورهای اسلامی جایگاه ویژه ای دارند.

مولوی توانا اظهار کرد: جوش و خروش خاصی در رابطه با گرامی داشت روز جهانی قدس از سوی مردم، جوانان، فرهیختگان، شخصیت ها و علما در فضای مجازی و رسانه ها مشاهده می شود و همه علما و بزرگان تاکید دارند که در رابطه با قدس شریف هیچ گونه غفلتی نباید صورت بگیرد.

این عالم مذهبی افغان با اشاره به شیوع جهانی ویروس کرونا هم گفت اگرچه این ویروس بصورت جهانی انتشار پیدا کرده، در افغانستان شیوع آن نسبت به کشورهای دیگر کمتر است، هرچند مشکلاتی در برخی شهرها وجود دارد با وجود این شیوع ویروس به حد نگران کننده نیست و با هوشیاری مردم، رعایت مسایل بهداشتی و توکل بر خداوند کرونا هم شکست خواهد خورد.

وی با اشاره به نزدیک شدن عید سعید فطر و تبریک پیشاپیش این عید سعید گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا مردم باید در ایام عید و مراسم و بازدیدهای احتمالی مراقب سلامتی خود باشند.

 

کلیدواژه