جوزا 03, 1399 14:22 Asia/Kabul

نیروهای مسلح افغانستان برای پاکسازی شهرها از وجود طالبان مسلح و عقب راندن آن ها باید از حالت تدافعی خارج شده و به حالت تهاجمی درآیند

عضو پارلمان افغانستان تاکید کرد: نیروهای مسلح افغانستان برای پاکسازی شهرها از وجود طالبان مسلح و عقب راندن آن ها باید از حالت تدافعی خارج شده و به حالت تهاجمی درآیند.

مریم کوفی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حمله طالبان به شهر قندوز گفت: حکومت مرکزی و مسئولان محلی باید از قبل به وجود مشکلات امنیتی در قندوز توجه جدی می کردند که نکردند، بامداد امروز طالبان مسلح حمله ای را به شهر قندوز سازماندهی کردند که البته با شکست مواجه شدند اما ناامنی در ولایت قندوز از سال ها قبل به اینسو ادامه داشته، بسیاری از ولسوالی های این ولایت از قبل در اختیار مخالفین مسلح دولت بوده و حضور فیزیکی طالبان در حومه های شهر هم دیده می شده که باید به این وضعیت خاتمه داده شود.

وی با اشاره به اظهارات رئیس امنیت ملی افغانستان مبنی بر اینکه طالبان بخش رهبری خود را از پاکستان به افغانستان انتقال داده اند، اظهار داشت: طالبان معمولا به تعهدات خود پایبند نیستند و مسئله صلح را  نیز چندان جدی نمی گیرند، اگر صلحی هم دارند با امریکایی ها است و به نظر نمی رسد که با افغان ها صلحی داشته باشند.

نماینده پارلمان افغانستان عنوان کرد: قندوز ولایت استراتژیک و مهمی است و گمان می رود که مرکز مهم فرماندهی طالبان هم در همین ولایت باشد، به همین دلیل همیشه ناآرام است و مردم آن همواره در آتش جنگ می سوزند، به هر صورت طالبان از گذشته در افغانستان فعالیت دارند و دست های بیرونی هم از آن ها حمایت می کنند.

خانم کوفی با اشاره به فرمان رئیس جمهور افغانستان مبنی بر اینکه نیروهای مسلح افغانستان به حالت تهاجمی علیه نیروهای طالبان درآیند یادآور شد حالت تدافعی که قبلاً نیروهای امنیتی داشتند، تاثیرات منفی بر روحیه آنان داشت در حالی که طالبان با استفاده از این فرصت به تقویت خود پرداختند.

این عضو پارلمان افغانستان اظهار کرد: اگر قرار باشد که نیروهای مسلح افغان در حالت تدافعی قرار داشته باشند نمی توانند عملیات پاکسازی انجام دهند زیرا تعدادی از نیروهای طالبان در داخل شهرها هم حضور دارند بنابراین برای پاکسازی و عقب زدن طالبان باید عملیات تهاجمی انجام شود.

وی در مورد سفر روز گذشته وزیر دفاع افغانستان به ولایت قندوز هم ابراز امیدواری کرد که این سفر سبب تقویت نیروهای امنیتی و دفاعی در این ولایت شود و کمربند امنیتی ولایت قندوز ایجاد شود تا طالبان به عقب زده شوند.

 

کلیدواژه