جوزا 06, 1399 10:44 Asia/Kabul

افغان ها به دنبال صلحی هستند که امنیت را در تمام عرصه ها تامین کند و امریکایی ها بیشتر منافع خود را از روند صلح دنبال می کنند

کارشناس سیاسی افغان گفت: صلح مد نظر مردم افغانستان با صلح مد نظر امریکایی ها متفاوت است، افغان ها به دنبال صلحی هستند که امنیت را در تمام عرصه ها تامین کند و امریکایی ها بیشتر منافع خود را از روند صلح دنبال می کنند.

عبدالشکور اخلاقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر اخیر زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان به این کشور و کشورهای اطراف اظهار داشت: طبیعی بود که پس از مدتی وقفه در روند صلح و گفت و گوهای بین افغانی به خاطر تنش های سیاسی بین تیم های انتخاباتی افغانستان و پس از امضای توافقنامه سیاسی میان آنان و تلاش برای ایجاد یک حکومت ائتلافی جدید خلیلزاد این سفر را داشته باشد.

وی افزود: امریکایی ها به دنبال آن هستند که روند صلح افغانستان را تا حدی پیش ببرند و به مرحله ای که مورد نظر خودشان است برسانند. هرچند افغان ها به دنبال صلحی هستند که امنیت کامل را در عرصه های مختلف نظامی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به وجود آورد اما امریکایی ها به دنبال شرایطی هستند که صف بندی های منطقه ای به نفع آن ها باشد و موانع در این مسیر برطرف شود.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: تعجیل امریکایی ها برای به نتیجه رسیدن روند صلح افغانستان به خاطر کاهش هزینه های جنگ و بازیافتن اعتبار سیاسی شان می باشد که پس از نزدیک به دو دهه جنگ نتوانستند امنیت را در افغانستان برقرار کنند و تروریزم را از بین ببرند ضمن اینکه انتخابات ریاست جمهوری امریکا هم در پیش است و دونالد ترامپ می خواهد مردم امریکا را متقاعد کند که در سیاست خارجی موفق بوده و پس از سال ها توانسته طالبان را به میز مذاکره کشانده و صلح را برقرار کند.

به گفته اخلاقی امریکایی ها همچنان برای افغانستان حکومتی می خواهند که برای امریکا موجب نگرانی نباشد این که این حکومت دمکراسی باشد یا چیزی به جز آن، برای آن ها تفاوت چندانی ندارد.

وی در مورد افزایش ناامنی ها و حملات طالبان به نیروهای افغان تا قبل از آتش بس موقت به مناسبت عید سعید فطر هم گفت: در زمان طرح موضوع گفت و گوهای بین افغانی و صلح، طبیعی است که برخی تحرکات افزایش پیدا می کند، افزایش حملات طالبان علیه دولت و افزایش حملات نظامی و سیاسی دولت علیه طالبان و اینکه این گروه را مانع رسیدن به صلح می داند و نیز بروز تنش های جدید میان امریکا و طالبان هم در همین راستا ارزیابی می شود.

اخلاقی عنوان کرد: افزایش درگیری ها و تنش ها در شرایطی که بحث مذاکره هم در میان است به این دلیل است که هر طرف می خواهد امتیازات بیشتری در میز مذاکره به دست آورد و یا از به دست آوردن امتیازات بیشتر طرف مقابل جلوگیری کند.

وی با اشاره به پذیرش ریاست شورای عالی مصالحه از سوی عبدالله عبدالله گفت: به لحاظ پیشینه نهادهایی که تاکنون در رابطه با صلح ایجاد شده اند، دستاورد خاصی نداشته اند، صرفاً یکسری اقدامات کم اثر انجام شده که نتایج چندانی درپی نداشته است، اما توفیق آقای عبدالله در شورای عالی مصالحه به طرح و برنامه وی برمی گردد و اینکه چانه زنی های قدرت به کجا می انجامد. در صورتی که اشرف غنی و عبدالله عبدالله در پیشبرد امور باهم هماهنگ باشند این امکان وجود دارد که روند صلح هم دستاوردهای خوبی داشته باشد.

 

کلیدواژه