جوزا 10, 1399 13:26 Asia/Kabul

شیوع ویروس کرونا زیان های اقتصادی زیادی به صنعت هوایی افغانستان وارد کرد اما شرکت های هوایی افغانستان به خوبی توانستند بر این مشکلات غلبه کنند

کارشناس افغان امور هوانوردی گفت: شیوع ویروس کرونا زیان های اقتصادی زیادی به صنعت هوایی افغانستان وارد کرد ولی باوجود همه مشکلات، شرکت های هوایی افغانستان به خوبی توانستند بر این  مشکلات غلبه کنند.

عبدالواحد احمد یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد تاثیر شیوع ویروس کرونا بر صنعت هوایی و گردشگری جهان گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و بسته شدن همه مرزهای هوایی و زمینی در جهان و مسدود شدن همه مراکز گردشگری، نخستین ضربه بزرگ این ویروس در جهان به صنعت گردشگری و صنعت هوایی وارد شد و جهان را با چالش های بسیار بزرگی مواجه کرد.

این کارشناس افغان در ادامه افزود: در صنعت هوانوردی برای اولین بار بود که 90 درصد هواپیماهای جهان زمینگیر شدند و شرکت های بزرگ هوایی تا مرز ورشکستگی پیش رفتند و حتی برخی شرکت های بزرگ هوایی در جهان اعلام ورشکستگی کردند که این خبرخوبی برای صنعت هوانوردی نبود.

احمدیار در مورد وضعیت صنعت هوایی و گردشگری افغانستان بعد از شیوع ویروس کرونا و این که اداره هوانوردی افغانستان اعلام کرد؛ شرکت های هواپیمایی بر اثر شیوع ویروس کرونا به شدت زیان دیده اند گفت: صنعت هوانوردی افغانستان تا قبل از انتشار این ویروس هم وضعیت مطلوبی نداشت و فعالیت های آن عادی نبود، چون در صنعت هوانوردی ما رقابت وجود ندارد، امکانات در حد نیاز موجود نیست و سرمایه گذاری در حوزه هوانوردی بسیار پایین بوده است.

وی ادامه داد: مشکلات شرکت های هوایی افغانستان همیشه برای مسئولان چالش برانگیز بوده و قبل از شیوع کرونا هم مشکلات این حوزه یکی از مشکلات بزرگ بود و زمانی هم که اتفاقاتی مثل کرونا افتاد شرکت های هوایی را دچار مشکلات بیشتری کرد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در حال حاضر در افغانستان دو شرکت در حوزه هوایی فعالیت دارند که تا کنون با وجود همه مشکلات به فعالیت خود ادامه داده اند و همین که تا کنون اعلام ورشکستگی نکرده اند اقدام بسیار بزرگی از سوی مسئولان این دو شرکت بوده است.

احمدیار در ادامه خاطر نشان کرد: پروازهای دو شرکت هوایی افغانستان، به طور کامل قطع شد و فقط در برخی موارد اضطراری برخی پروازها را انجام دادند، در سه ماه گذشته هیچ فعالیتی نداشتند و زیان های بسیار سنگینی به صنعت هوانوردی ما وارد شد اما این شرکت ها به فعالیت خود ادامه دادند.

 

کلیدواژه