جوزا 11, 1399 13:38 Asia/Kabul

نفس برقراری آتش بس در روزهای عید سعید فطر روزنه امیدی برای آغاز گفت و گوهای صلح و برقراری صلح و امنیت بود

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان گفت: نفس برقراری آتش بس در روزهای عید سعید فطر روزنه امیدی برای آغاز گفت و گوهای صلح و برقراری صلح و امنیت بود.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حضور هیات فنی طالبان در کابل به منظور پیگیری مسایل آزادی زندانیان طالبان اظهار داشت: حتی اگر این حضور غیر رسمی هم بوده باشد، می تواند نویدی باشد برای مردم افغانستان در مورد اینکه مذاکرات هرچند غیر رسمی می تواند تضمین کننده آتش بس هم باشد که در آینده به صلح و آرامش در کشور ختم شود.

وی افزود: موضوع آتش بس از موضوعات اساسی در گفت و گوهای میان امریکا و طالبان و نیز مورد توجه هیات های مذاکره کننده تعیین شده از سوی دولت و جامعه مدنی افغانستان بوده است، اما طالبان توجهی به این مسئله نکرده اند، اخیراً هم که آتش بس در روزهای عید سعید فطر از سوی دولت افغانستان پیشنهاد و از سوی طالبان پذیرفته شد و به نوعی به دوام آن هم اشاره شد، طالبان عنوان کردند این امکان وجود دارد که مسئله آتش بس بخشی از مذاکرات رو در رو باشد و ادامه آتش بس را نپذیرفتند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به دستور آزادی دو هزار زندانی دیگر طالبان از سوی محمد اشرف غنی و اینکه طالبان گفته بودند در صورت آزادی پنج هزار زندانی شان مذاکرات بین افغانی را آغاز می کنند، عنوان کرد: مذاکرات رو در رو اصل مهمی است که طالبان تاکنون بصورت رسمی در این زمینه ابراز تمایل نکرده اند و دولت افغانستان را دولت دست نشانده غربی ها می دانند، اما با توجه به تشکیل شورای عالی مصالحه به ریاست عبدالله عبدالله در افغانستان امیدواری ها نسبت به برقراری صلح بیشتر شده  است.

مختاری تصریح کرد: به این ترتیب می توان انتظار داشت که طالبان قدم های بیشتری برای صلح بردارند، البته در گذشته همواره دولت افغانستان در رابطه با مذاکره و صلح پیش قدم بوده اما طالبان نتوانسته اند از فرصت ها به خوبی استفاده کنند و به آن پاسخ مثبت بدهند. آزادی پنج هزار زندانی طالبان هم در حال تکمیل شدن است و باید از سوی طالبان هم چراغ سبزی نشان داده می شد که تاکنون نشده است.

این کارشناس افغان اظهار کرد: نکته قابل توجه دیگر تاثیرپذیری طالبان از سیاست های امنیتی پاکستان است و باید دید آنگونه که طالبان ادعا می کنند که مستقل بوده و تحت تاثیر قدرت های بیرونی نیستند، عمل می کنند یا خیر، تاکنون مشاهده شده که طالبان به شدت از آی. اس. آی پاکستان پیروی می کنند و تمام مشکلات افغانستان هم از پاکستان است.  

وی اضافه کرد: در صورتی که طالبان بتوانند مستقل عمل کرده، از شرایط به وجود آمده استفاده بهینه کنند و مذاکرات را جدی بگیرند می توان به نتایج ملموس مذاکرات امیدوار بود که البته این موضوع به عملکرد صادقانه پاکستانی ها و طالبان بستگی دارد.

 

کلیدواژه