جوزا 12, 1399 13:46 Asia/Kabul

کارشناس افغان، امور اقتصادی گفت: در حال حاضر گمرکات در افغانستان به شکل شرکت سهامی اداره و مدیریت ها بر اساس منافع سیاسی و حزبی خرید و فروش می شود و بسیاری از افراد در فضای سیاسی و در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری از این منابع در جهت منافع شخصی و سیاسی خود استفاده کنند.

کارشناس افغان، امور اقتصادی گفت: در حال حاضر گمرکات در افغانستان به شکل شرکت سهامی اداره می شود و مدیریت ها بر اساس منافع سیاسی و حزبی خرید و فروش می شود و بسیاری از افراد  در فضای سیاسی و در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری از این منابع در جهت منافع شخصی و سیاسی خود استفاده کنند.

سیف الدین سیحون استاد اقتصاد دانشگاه کابل و کارشناس امور اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به نگرانی دیده‌بان شفافیت افغانستان از فساد در گمرکات افغانستان گفت: متاسفانه  کارمندان گمرکات در افغانستان بر اساس شایسته سالاری انتخاب نشده اند و توزیع قدرت بر اساس منافع سیاسی، حزبی و شخصی است و این روش افراد را به گونه ای پرورش می دهد که به منافع ملی توجه ای نشان ندهند و بیشتر به دنبال کسب منافع نامشروع باشند.

وی در ادامه افزود: سیستم گمرکات در افغانستان هنوز به همان روش سنتی است و برای جلوگیری از فساد باید تمام سیستم ها در گمرکات الکترونیک شود و تجار و بارزگانان هیچ گونه مراجعه حضوری نداشته باشند، ولی  متاسفانه تا کنون در هیچ یک از گمرکات این روشها عملی نشده است.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان ساخت: در گذشته کمک های زیادی از طرف جامعه بین المللی برای  الکرونیکی شدن گمرکات در افغانستان انجام شده بود ولی کسانی که این شفاف سازی را بر خلاف منافع خود می دانستند نگذاشتند که این روش پیاده شود.

سیف الدین سیحون در ادامه به مشکل ساختاری در گمرکات افغانستان اشاره کرد و افزود: در این تردیدی وجود ندارد که در افغانستان چون نگاه اخلاقی و معرفتمدار جود ندارد و نظام هم از نگاه حقوقی ساختارمند نیست و این سیستم افراد را به گونه پرورش داده است که هر کسی از این خوان یغما برای خود بهره برداری کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر گمرکات در افغانستان به شکل شرکت سهامی است و پست های مدیریتی بر اساس منافع سیاسی و حزبی خرید و فروش می شود تا بتوانند در فضای سیاسی و در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری از این منابع در جهت منافع شخصی و سیاسی خود استفاده کنند.

این کارشناس افغان اظهار داشت: مشکل فساد فقط در گمرکات نیست و در فقدان یک نظام قانونمدار این فساد در تمام ادارات افغانستان ریشه کرده ولی چون گمرکات منبع پولی زیادی دارد فساد در آنجا گسترده تر است و این نشان می دهد که ما در چه ساختاری زندگی می کنیم که هر جا پول بیشتر بود فساد بیشتر است و در حال حاضر گمرکات یگانه منبع درآمد برای، وزرا، نمایندگان، و چهره های با نفوذ و قدرتمندان است.