تاکید رهبر معظم انقلاب بردرس‌آموزی از اندیشه های تحول ساز امام خمینی (ره)
(last modified 1399-03-14T10:44:25+00:00 )
جوزا 14, 1399 15:14 Asia/Kabul
  • تاکید رهبر معظم انقلاب بردرس‌آموزی از اندیشه های تحول ساز امام خمینی (ره)
    تاکید رهبر معظم انقلاب بردرس‌آموزی از اندیشه های تحول ساز امام خمینی (ره)

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز (چهارشنبه) در سخنرانی زنده تلویزیونی به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی، «تحول‌خواهی، تحول‌انگیزی و تحول‌آفرینی» را ازمهمترین خصوصیات امام راحل عظیم‌الشأن خواندند .

ایشان، امام خمینی را «امام تحول» نامیدند وتأکید کردند: برای زنده‌ماندن انقلاب باید با درس‌آموزی از این ویژگی نرم‌افزاری و عملیاتی امام، رویکرد تحولی و گرایش پرشتاب به «بهتر شدن و حرکت جهشی» را، در همه زمینه‌ها بخصوص در زمینه‌هایی که بی‌تحرکی یا عقب‌گرد داشته‌ایم با جدیت دنبال کنیم.

امام خمینی، شخصیتی مبارز و متفکری آگاه نسبت به مسایل ایران و جهان اسلام بود .به همین علت  راهی را که امام (ره)  در مبارزه با استکبار و نظام های فاسد و زورگو در پیش گرفتند ؛ راهی بی پایان و  همیشگی است .

رهبر معظم انقلاب درهمین خصوص ،با اشاره به یکی دیگرازنتایج بسیار مهم نگاه تحول‌ خواه امام خمینی(ره)، ایستادگی و تحقیر ابرقدرت‌ها را مورد توجه قرار دادند و افزودند: زمانی کسی حتی تصور نمی‌کرد بشود روی حرف آمریکا حرف زد ،اما امام خمینی با ایجاد تحول در نگاه به ابرقدرت‌ها، آن‌ها را تحقیر و ثابت کرد که زورگویان جهانی ضربه‌پذیرند که این حقیقت در فروپاشی شوروی سابق و اوضاع امروز آمریکا مشهود است.

از این منظر ،اندیشه های سیاسی اما م خمینی (ره)  سر آغاز تحولی عظیم بود که توانست  ظرفیت های سیاسی اسلام را بعنوان محرکه ای قدرتمند به ملت های خواهان تحول و تغییر بشناساند.این تحول  توانست مطالبات ملت ها را نه فقط در چارچوب  انقلاب اسلامی بلکه در دیگر جوامع نیز به سطحی ارزشی و بزرگ ارتقاء دهد .

بی تردید راه رهایی انسان‌ از بی عدالتی‌ و تبعیض‌های نظام سلطه این است که خود حقیقت را در یابد  .انچه که امروز در جامعه امریکا رخ داده در واقع  نمونه روشن دیگری در این زمینه است .

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حوادث جاریِ این روزهای آمریکا را بروز واقعیات پنهان نگه‌داشته ‌شده‌ی آمریکا دانستند و گفتند: زانو زدن پلیس بر روی گردن یک سیاهپوست و فشار دادن آن تا جان باختن شخص و تماشای این صحنه از طرف چند پلیس دیگر، چیز جدیدی نیست بلکه همان اخلاق و طبیعت حکومت آمریکا است که قبلاً نیز با بسیاری از کشورهای دنیا مثل افغانستان، عراق، سوریه و قبل از آن در ویتنام، همین کارها را کرده‌اند.
ایشان شعار امروز مردم آمریکا یعنی «نمی‌توانیم نفس بکشیمِ» را حرف دل همه ملتهای تحت ظلم دانستند و افزودند: "البته آمریکایی‌ها با رفتارهایشان در دنیا رسوا شده‌اند. آن از مدیریت ضعیفشان در کرونا که به علت فساد موجود در هیئت حاکمه آمریکا، تلفات و مبتلایان به بیماری در آمریکا چندین برابر کشورهای دیگر است و این هم از برخورد وقیحانه‌شان با مردم که آشکارا جنایت می‌کنند، عذرخواهی هم نمی‌کنند و بعد هم می‌گویند حقوق بشر، انگار آن مرد سیاهی که کشته شد، بشر نبود و حقوقی نداشت."

این واقعیت ها و درس ها ی بزرگ و ماندگار از اندیشه های امام راحل  نشان می دهد ؛ سی و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی ، امسال با آنکه در شرایط ویژه ناشی از شیوع بیماری کووید -19 برگزار  شد ؛اما همچنان حاوی پیام ها و ارزش های فراوان است که در سخنان امروز رهبر معظم انقلاب با بیان ویژگی های شخصیتی و مبارزاتی امام راحل در سه اصل «تحول‌خواهی، تحول‌انگیزی و تحول‌آفرینی» مورد توجه و تاکید قرار گرفت.

کلیدواژه