تبعیض نژادی و طبقاتی در لایه‌های مختلف جامعه امریکا رسوخ کرده است
(last modified 1399-03-17T08:07:55+00:00 )
جوزا 17, 1399 12:37 Asia/Kabul

تبعیض نژادی و تبعیض طبقاتی در لایه های مختلف جامعه امریکا رسوخ کرده و امروز به صورت آشکار ظهور پیدا کرده است

رئیس مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان افغانستان گفت: تبعیض نژادی و تبعیض طبقاتی در لایه های مختلف جامعه امریکا رسوخ کرده و امروز به صورت آشکار ظهور پیدا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: مشکلاتی که اخیراً در امریکا ظهور و بروز پیدا کرده تازگی ندارد و مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه مشکل تبعیض نژادی و مسایل بین سفیدپوستان و سیاه‌پوستان ریشه تاریخی دارد. از این گذشته تبعیض طبقاتی در لایه‌های مختلف زندگی اجتماعی امریکا اعم از سیاه و سفید از قبل وجود داشته و امروز بروز بیشتری پیدا کرده است.

رئیس خبرگزاری صدای افغان افزود: این آتش زیر خاکستر هرازگاهی آشکار می‌شد اما اخیراً کشته شدن یک شهروند سیاه‌پوست امریکایی سبب شد که این بحث به صورت جدی تر مطرح شود و اوج بگیرد و امروز اقشار مختلف جامعه امریکا اعم از سیاه و سفید به خیابان آمده و علیه فساد، تبعیض، مشکلات اقتصادی و نارسایی‌ها در عرصه‌های مختلف حقوق شهروندی شعار می‌دهند.

وی عنوان کرد: به این ترتیب با نحوه برخورد با معترضین مشخص شد که تمام شعارهایی که دولت‌های امریکا در بحث حقوق بشر، آزادی بیان و دمکراسی مطرح می‌کردند دروغ بوده،چنانکه در خارج از امریکا هم متوجه دروغگویی امریکایی‌ها بودیم. آنان با نقاب دمکراسی، با شعار آزادی بیان و امثال آن تلاش دارند که به استثمار و استعمار سایر ملل و کشورها بپردازند.

به گفته این فعال فرهنگی و رسانه ای افغان اکنون بیش از پیش آشکار شد که سردمداران امریکایی نه تنها در برخورد با سایر ملل و نه در برخورد با کشورهای اسلامی بلکه در برخورد با مردم خود هم به کوچکترین اصول آزادی بیان و دمکراسی و حقوق شهروندی اعتقاد ندارند و با قساوت تمام در برابر مردم خود ایستاده، آنان را ضرب و شتم و زندانی می کنند و حتی می کشند تا با خوی بربریت حاکمیت خود را بر جامعه امریکا نگه دارند.

حسینی مزاری گفت: به نظر می رسد با این اعتراضات در درون امریکا، کار امریکا تمام است و ابهت و پرستیژ امریکایی ها در سطح دنیا زیر سوال رفته و در دیگر کشورها مانند کشورهای اروپایی و حتی کانادا که از هم پیمانان نزدیک امریکا است، مردم جمع می شوند، اعتراض می کنند و بدترین اظهارات تنفر را علیه ترامپ و سردمداران کاخ سفید شاهد هستیم و حتی علیه سردمداران کشورهای هم پیمان امریکا هم شعار داده می شود.

رئیس مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان افغانستان اظهار کرد: امروز در سطح دنیا این اظهار تنفر وجود دارد به خصوص در افغانستان، و مردم افغانستان هم متوجه این امر شده اند که این امریکا که به حال ملت خود رحم نمی کند چگونه به حال مردم افغانستان رحم می کند و دور از انتظار نیست که در افغانستان به مراتب بدتر عمل کند.

وی یادآور شد به فضل الهی و همانگونه که حضرت امام خامنه ای حفظه الله تعالی در صحبت‌های خود عنوان کرده‌اند، امریکا از درون پوسیده و رو به افول است و جهان متوجه این قضیه شده است.

حسینی مزاری با اظهار امیدواری به اینکه بخش مظلوم، ظلم ستیز و مبارز مردم امریکا بر سردمداران خود پیروز شوند عنوان کرد: ما هم از عرصه افغانستان حامی اعتراضات و قیام مردم امریکا علیه حکام مستبد آن کشور هستیم.

 

کلیدواژه