تعرض به سفارت ایران در کابل؛ سناریوی تازه برای تنش سازی بین دو کشور همسایه
(last modified 1399-03-25T06:46:35+00:00 )
جوزا 25, 1399 11:16 Asia/Kabul
  • تعرض به سفارت ایران در کابل؛ سناریوی تازه برای تنش سازی بین دو کشور همسایه
    تعرض به سفارت ایران در کابل؛ سناریوی تازه برای تنش سازی بین دو کشور همسایه

در پی اقدامات برخی از گروه‌های معاند ایران در افغانستان که طی روزهای گذشته مرتکب تعرض به سفارت و برخی از نمایندگی‌های ایران در افغانستان شدند؛ سفیر افغانستان در تهران؛ روز شنبه برای ادای توضیحات، به وزارت امور خارجه احضار شد.

در این فراخوان «سید رسول موسوی»  مدیرکل آسیای غربی وزارت امورخارجه ایران دردیدار «عبدالغفور لیوال» سفیر افغانستان در تهران، مراتب نگرانی از تاثیر اقدامات غلط گروه‌های معاند بر روابط همسایگی دو کشور را ابراز کرد.  

درحادثه ای که حدود 2 ماه قبل رخ داد بر اساس ادعای طرف افغانستانی شماری ازاتباع این کشور که قصد ورود غیرقانونی به ایران  را  داشتند در رودخانه هریرود غرق شدند. این واقعه با جوسازی  برخی محافل معاند؛ به موجی از فضا سازی های مغرضانه بر ضد ایران تبدیل شد.در حالی که در بررسی‌ها و تحقیقات مشخص شد غرق شدن چند تبعه افغانستان در رودخانه مشترک مرزی و در خاک کشور افغانستان ارتباطی با مرزبانی ایران نداشته و قصوری از سوی مرزبانان ایران، صورت نگرفته است.  درحادثه دیگری نیزکه حدود دو هفته قبل  در یزد اتفاق افتاد؛ خودروی حامل تعدادی اتباع افغانستان که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده و توسط قاچاقچیان انسان در حال انتقال به شهرهای دیگر بودند، پس از مشکوک شدن پلیس و بی‌توجهی راننده به فرمان ایست از ناحیه چرخ عقب مورد اصابت گلوله ماموران قرار گرفت و به دلیل سرعت بسیار بالا در نهایت پس از طی 8 کیلومتر بدلیل اصطکاک رینگ خودرو با آسفالت دچار آتش‌سوزی شد. دراین  حادثه 3 تن جان باخته و 8 تن دیگر زخمی شدند.

درهمین رابطه «عبدالغفور لیوال» سفیر افغانستان درتهران، پس از سفر به یزد و دیداراز نزدیک با مجروحان حادثه گفت: 

ما باور داریم که مسبب این حادثه راننده و باند قاچاقچی انسان‌هاست.

درمورد  روابط ایران و افغانستان چند نکته قابل ذکر است :

نکته اول ؛سابقه دوستی ایران و افغانستان به عنوان دو کشور همسایه با مرزهای بسیار طولانی و فرهنگ و زبان نزدیک و منافع مشترک است. ایران چهاردهه است، بی آنکه دیواری در مرزهای خود به سبک دونالد ترامپ ایجاد کند، میزبان وپذیرای بیش از سه میلیون مهاجر افغان است که جنگ طلبی های آمریکا آن ها را آواره کرده است.ایران ، سال هاست شغل، آموزش رایگان و امکانات بهداشتی رایگان دراختیار  مهاجران افغان قرار داد.
نکته دوم ؛ تامین امنیت در مرزها ؛درچارچوب روابط همسایگی است . به گفته موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه ایران ،فقط در چند ماه اخیر نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر از اتباع افغانستان  بصورت غیرقانونی وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شده‌اند که در میان آن‌ها قاچاقچیان مواد مخدر، عوامل تروریستی و افراد معاند نیز وجود دارد.
این در حالی ست که ایران سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برای مبارزه با مواد مخدر هزینه می‌کند و تاکنون سه هزار و ۸۱۴ شهید در راه این مبارزه داده است.
نکته سوم؛ ضرورت هوشیاری در مقابل دسیسه ها بر ضد روابط دو کشور همسایه است.

درهمین رابطه سردار سرتیپ «حسین اشتری» فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران  با اشاره به شیطنت های رسانه های غربی به سرکردگی آمریکا در اختلاف افکنی بین دو ملت ایران و افغانستان، بر لزوم هوشیاری برای مقابله با این توطئه ها تاکید کرده است.

نوذر شفیعی، کارشناس مسائل افغانستان می گوید؛ این جریانات  را می‌توان توطئه‌ای از سوی آمریکا تلقی کرد. تمرکز بیش از حد بر این موضوع می‌تواند پیامدهای منفی برای هردو کشور داشته باشد.

تجربه نشان می دهد هدف از تحریکات شماری ازعناصر معاند  بحران ‌آفرینی به بهانه‌های مختلف درروابط ایران وافغانستان است. این شرایط اقتضا می کند که از روابط دوستانه دو کشور به‌دقت صیانت شود. فراخوان سفیرافغانستان در تهران و ابراز مراتب نگرانی از تاثیر اقدامات غلط گروه‌های معاند بر روابط همسایگی دو کشور را می بایست در همین چارچوب ارزیابی کرد.   

 

کلیدواژه