جنجال های انتخاباتی و مسئله صلح؛ از دلایل تاخیر در معرفی وزیران پیشنهادی به پارلمان افغانستان
(last modified 1399-03-26T09:54:31+00:00 )
جوزا 26, 1399 14:24 Asia/Kabul

جنجال های پس از انتخابات ریاست جمهوری و تمرکز بر روند صلح از دلایل عمده تاخیر در معرفی وزیران پیشنهادی به پارلمان افغانستان است

کارشناس سیاسی افغان گفت: جنجال های پس از انتخابات ریاست جمهوری و تمرکز بر روند صلح از دلایل عمده تاخیر در معرفی وزیران پیشنهادی به پارلمان افغانستان است.

احمد رشاد جمالیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تاکید رئیس پارلمان افغانستان به معرفی سریعتر اعضای کابینه به پارلمان برای اخذ رای اعتماد اظهار داشت: چهار ماه از تشکیل حکومت جدید افغانستان می گذرد اما هنوز رئیس جمهور نتوانسته اعضای کابینه را بصورت کامل برای اخذ رای اعتماد به پارلمان معرفی کند.

وی افزود: این موضوع دو عامل عمده دارد یکی جنجال هایی که پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری پیش آمد و پذیرفته نشدن این نتایج از سوی عبدالله عبدالله که آقای غنی نتوانست اعضای کابینه را معرفی کند و عامل دیگر بحث روی گفت و گوهای صلح بین افغانی است که تاثیرات مشخصی را روی بخش های مختلف حکومت افغانستان گذاشته است.

این استاد دانشگاه بلخ عنوان کرد: این مسایل سبب شده که حکومت معرفی اعضای کابینه را در اولویت کار خود قرار ندهد و بیشتر روی روند صلح تمرکز داشته باشد که البته آن هم نیاز اساسی مردم افغانستان است.

این کارشناس سیاسی گفت: با نگاه به تعدادی از وزیران پیشنهادی رئیس جمهور غنی به پارلمان افغانستان، چنین برداشت می شود که وی این بار می خواهد از چهره های بانفوذ سیاسی در کابینه استفاده کند. در دوره قبل وی بیشتر تلاش می کرد که از نسل جوان در کابینه استفاده کند، تغییر رویه ای هم که ایجاد شده می تواند اثرات مثبتی داشته باشد اما برخی چهره های تکراری البته با تغییر پست ها هم در بین وزیران پیشنهادی دیده می شود.

جمالیار عنوان کرد: ساختار حکومت افغانستان به گونه ای شکل گرفته که اعضای آن بیشتر بر اساس جایگاه های حزبی و تباری خود در پست های مختلف گماشته می شوند و این سبب می شود که شاهد اولویت تخصص گرایی و حکومت داری خوب نباشیم.

این کارشناس افغان گفت: به هر صورت تفاوت حکومت فعلی با حکومت وحدت ملی این است که اگرچه بخشی از کابینه از سوی عبدالله عبدالله معرفی می شود اما رهبری کابینه در اختیار رئیس جمهور است و وضعیت متفاوت خواهد بود. به هر صورت برای دوری از فساد در وزارتخانه ها باید به تخصص گرایی در انتخاب اعضای کابینه توجه بیشتری شود.

وی اضافه کرد: پارلمان هم از صلاحیت های بالایی در رابطه با دادن رای اعتماد و عدم اعتماد به وزیران پیشنهادی برخوردار است اما در داخل پارلمان نیز زد و بندهایی وجود دارد چنانکه اعلام نتایج انتخابات پارلمانی هم جنجال آفرین شد و این موضوع سبب شده که پارلمان هم معیارهای لازم را نداشته باشد و به نظر می رسد که روند رای اعتماد پارلمان به وزیران پیشنهادی نیز بیشتر با توجه به دیدگاه های حزبی و قومی انجام شود تا تخصص گرایی.

 

کلیدواژه