جوزا 28, 1399 13:57 Asia/Kabul

کارشناس مسایل سیاسی افغانستان گفت: سفر حنیف اتمر به ایران در شرایط فعلی نشان می دهد که فشار آمریکا بر افغانستان بی نتیجه بوده است و این سفر در شرایط فعلی می تواند به توسعه روابط ایران و افغانستان بسیار کمک کند

سید وحیدالله ظهوری حسینی کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر قریب الوقوع حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان به ایران گفت: دولت آمریکا فشار زیادی بر افغانستان وارد کرد تا بلکه روابط حسنه ایران و افغانستان را مخدوش کند، اما علیرغم همه فشارهای امریکا دولت افغانستان تا کنون اجازه نداده است که روابط عمیق دوملت همسایه دچار آسیب شود.

وی در ادامه افزود: در ایران نزیدک به 4 میلیون افغانستانی حضور دارند و این موضوع هم در مباحث دیپلماتیک و هم در رابطه برادری میان دو ملت ایران و افغانستان تاثیر زیادی دارد.

این کارشناس افغان با اشاره به اعلام سفر سرپرست وزارت خارجه افغانستان طی روزهای اینده به تهران گفت: سفر حنیف اتمر به تهران بعد از فضا سازی رسانه ای اخیری که پیرامون روابط دو کشور ایجاد شد، می تواند بسیار مفید باشد، چون که ایشان به عنوان کسی که به تازگی به سرپرست وزارت خارجه افغانستان انتخاب شده است می تواند گام های خوبی در این راستا بردارد.

ظهوری تصریح کرد: در رابطه با مباحث حقوقی مهاجرین بحث ها و مشکلات زیادی وجود دارد که دو کشور می توانند در یک فضای دوستانه به این مباحث رسیدگی کنند و علاوه بر آن این سفر می تواند تمام توطئه های دشمنانان دو ملت را خنثی کند.

وی در ادامه اظهار داشت: دشمنان دو ملت دوست و همسایه بخصوص آمریکا می خواستند، با فضا سازی رسانه ای اخیر که در هریرود و  یزد بوجود آمد، در روابط دو کشور چالش ایجاد کنند، بخصوص بعد از قیام علیه تبیعض نژادی که در امریکا صورت گرفت، آمریکا می خواهد به گونه ای بر این مسائل سرپوش بگذارد.

 

 

 

کلیدواژه