تلاش برای بهبود کمی و کیفی خدمات رسانی به بیماران کوید-19 در افغانستان
(last modified 1399-04-01T09:58:32+00:00 )
سرطان 01, 1399 14:28 Asia/Kabul

وزارت صحت عامه افغانستان در تلاش است خدمات رسانی به بیماران کوید-19 را از نظر کمی و کیفی بهبود ببخشد

سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان گفت: این وزارت در تلاش است خدمات رسانی به بیماران کوید-19 را از نظر کمی و کیفی بهبود ببخشد.

داکتر اکمل سمسور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: بر اساس برنامه جدید وزارت صحت عامه افغانستان در رابطه با شیوع ویروس کرونا افراد جامعه به سه بخش مختلف تقسیم شده اند، بخش اول کسانی که تاکنون مبتلا نشده اند که باید با رعایت دستورات بهداشتی تلاش کنند مبتلا هم نشوند و آگاهی دهی و اطلاع رسانی در این زمینه جریان دارد.

وی افزود: بخش دوم کسانی می باشند که مبتلا شده اند اما علایم خفیف یا متوسط دارند که معمولاً این افراد در خانه می مانند و از آن ها مراقبت می شود و وزارت صحت عامه افغانستان هم برنامه هایی دارد مبنی بر اینکه به این افراد خدماتی در منازل ارایه شود و در سیستم وزارت هم ثبت شوند تا آمار آن ها موجود باشد.

به گفته سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان بخش سوم هم که درصد کمتری هستند مبتلایان با علایم شدید می باشند که وزارت صحت عامه در نظر دارد سیستم های درمانی خود را در رابطه با این افراد و خدمات رسانی به آنان قوی تر کند تا تمام بیمارستان ها بتوانند به بیماران کوید-19 خدمات ارایه کنند و این در حالی بود که بر اساس برنامه قبلی برخی بیمارستان ها بصورت تخصصی به این بیماران خدمات ارایه می کردند و همه بیماران مجبور بودند به همان بیمارستان ها مراجعه کنند.

سمسور عنوان کرد: در حال حاضر مشکل اکسیجن در بیمارستان ها حل شده، برخی مشکلات مدیریتی هم که وجود داشت، مرفوع شده و تلاش می شود کیفیت خدمات در بیمارستان هایی که به تازگی ایجاد شده بیشتر شود که البته به زمان نیاز دارد.

وی اضافه کرد: فعالیت دیگر وزارت صحت عامه ردیابی تماس های موارد مثبت کوید-19 است تا به کسانی که با افراد مبتلا در تماس بوده اند هم آگاهی دهی لازم صورت بگیرد و نظارت هم بر آن ها وجود داشته باشد.

 

کلیدواژه