شهید نسیم افغانی بار دیگر وحدت و خون شریکی دو ملت ایران و افغانستان را یادآور شد
(last modified 1399-04-03T10:11:57+00:00 )
سرطان 03, 1399 14:41 Asia/Kabul

شهید نسیم افغانی دوباره یادآور شد که دو ملت ایران و افغانستان مسیر طولانی را کنار هم حرکت کردند، در کنار یکدیگر شهید دادند و خون شریک شدند

فعال فرهنگی و رسانه ای افغانستانی تاکید کرد: شهید نسیم افغانی دوباره یادآور شد که دو ملت ایران و افغانستان مسیر بسیار طولانی حدود نیم قرن را کنار هم حرکت کردند و در کنار یکدیگر شهید دادند و خون شریک شدند.

حجت الاسلام سید زهیر مجاهد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای اسلام و به ویژه شهدای مظلوم افغانستان که در عرصه های مختلف برای اسلام جان خود را خالصانه و مخلصانه فدا کردند، اظهار داشت: نسیم افغانی شهید افغانستانی سال های دفاع مقدس ایران در برابر رژیم بعث عراق نمونه ای از چند هزار شهید افغانستانی بود که در بازه های مختلف تاریخ انقلاب اسلامی ایران در کنار برادران ایرانی خود برای برقراری نظام و حکومت اسلامی جان فشانی کردند.

وی با اشاره به تفحص این شهید که در لشکر پنج نصر خراسان حضور داشت و به تازگی در منطقه عملیاتی والفجر یک در فکه تفحص و شناسایی شده، گفت: خدا را شاکر هستیم که این اتفاق افتاد و شهید نسیم بار دیگر اشتراکات بسیار فرهنگی، عقیدتی، مذهبی و زبانی دو ملت را که همه از یک ریشه سرچشمه می گیرند یادآوری کرد.

مجاهد در مورد اینکه وظایف مردم و مسئولان در قبال جانفشانی شهدا چیست، عنوان کرد: وضعیت امروز نسبت به گذشته متفاوت است و ما اکنون شاهد یک بستر و فضای آزاد رسانه ای هستیم و با وجود فضای مجازی رسانه در دستان مردم است و همه می توانند روی چنین موضوعاتی کار کنند.

به گفته این فعال رسانه ای افغان این مسئله می طلبد که مردم با سواد رسانه ای آشنا باشند و به دام هایی که برای اختلاف افکنی میان دو ملت پهن شده نیفتند. باید از این بستر بصورت عقلانی و منطقی استفاده و حتی بسیاری از مسایل را که تاکنون گفته نشده، بازگو کرد.

وی یادآور شد که عده ای از میزبان های ایرانی پس از چهار دهه میزبانی از افغانستانی ها به تازگی می شنوند که هزاران نفر از این مهمانان به جبهه های جنگ علیه رژیم بعث عراق رفته اند و صدها تن از آنان هم شهید شده اند، امروز این وظیفه بر عهده تک تک نخبگان، فرهنگیان و دانشجویان است که از این بستر رسانه ای به درستی استفاده و اطلاع رسانی کنند.

گفتنی است که سردار محمد باقر زاده رئیس کمیته تفحص شهدا در ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران اخیراً از تفحص شهید نسیم افغانی فرزند میرزا محمد خبر داده و خواستار همکاری مردم برای شناسایی خانواده این شهید شده بود اما سپس مشخص شد که تمام اعضای خانواده وی در بمباران نیروهای ارتش شوروی در افغانستان به شهادت رسیده اند.

به گفته سردار باقر زاده بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی مقرر شده که پیکر این شهید در حرم مطهر امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به خاک سپرده شود تا نشانه‌ای باشد از حق شناسی ملت بزرگ ایران اسلامی از مردم مجاهد و مظلوم افغانستان.

همچنین مقرر شده که کلاه و دیگر وسایل شهید به عنوان سندی ارزشمند در غرفه‌ای ویژه که در آینده‌ای نزدیک در موزۀ دفاع مقدس تهران بنام شهدای مظلوم افغانستان اعم از شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم ایجاد خواهد شد نگهداری شود.

 

کلیدواژه