همکاری امریکا و پاکستان در مبارزه با تروریزم به درستی شکل نگرفته است
(last modified 1399-04-08T09:47:32+00:00 )
سرطان 08, 1399 14:17 Asia/Kabul

همکاری امریکا و پاکستان در امر مبارزه با تروریزم به درستی شکل نگرفته و هر کدام اهدف خاصی را دنبال می کنند.

کارشناس سیاسی افغان گفت: همکاری امریکا و پاکستان در امر مبارزه با تروریزم به درستی شکل نگرفته و هر کدام اهداف خاصی را دنبال می کنند.

داکتر غلام قادر سکندری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به شهید خواندن بن لادن رهبر سابق القاعده از سوی عمران خان نخست وزیر پاکستان و گزارش اخیر وزارت خارجه امریکا و اعلام اینکه پاکستان همچنان پناهگاه امنی برای مخالفان مسلح دولت افغانستان است، عنوان کرد: روابط امریکا و پاکستان طی چند سال اخیر چند بار تیره شده و دوباره بهبود یافته اما دولت امریکا به دنبال بهانه برای تحت فشار قرار دادن پاکستان بود و این بهانه از سوی عمران خان فراهم شد.  

وی افزود: در این اواخر هم امریکا نسبت به همکاری گروه های تروریستی مانند طالبان برای پیوستن به روند صلح افغانستان امیدوار بود، موضوع صلح برای امریکا بسیار مهم بود هم برای اینکه دونالد ترامپ انتخابات ریاست جمهوری را در پیش دارد و هم در مبارزات انتخاباتی دور قبل وعده خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و برقراری صلح در این کشور را داده بود. ترامپ به دنبال این مسایل بود تا بتواند از آن به عنوان یک تبلیغات انتخاباتی بهره برداری کند.

به گفته این استاد دانشگاه در کابل امریکا نتوانست در رابطه با برنامه هایش روی پاکستان موفق شود، پاکستانی ها در ظاهر اعلام می دارند که در مبارزه با تروریزم همکاری می کنند، زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان هم بارها به پاکستان سفر و با مقامات آن کشور دیدار داشته و از آن ها خواسته که در امر صلح افغانستان همکاری کنند، مقامات پاکستانی هم به افغانستان سفر کرده و در دیدار با مقامات ارشد افغان در این خصوص اطمینان داده اند اما در عمل چنین اتفاقی نمی افتد.

سکندری تصریح کرد: شدت جنگ ها، افزایش تحرکات طالبان و تجهیز آن ها در افغانستان نشان داده که پاکستان و طالبان در گفته های خود صادق نیستند، این موضوع باعث شد که امریکا از عملکرد آن ها ناراضی باشد و به دنبال بهانه ای برای نشان دادن واکنش بود. سخنرانی عمران خان نخست وزیر پاکستان در پارلمان این کشور و شهید خواندن اسامه بن لادن رهبر شبکه تروریستی القاعده این بهانه رافراهم کرد تا امریکا اعلام کند که پاکستان در مبارزه با تروریزم صادق نیست.

وی اظهار کرد: البته جامعه پاکستان به گونه ای است که بخش زیادی از آن افکار و اعتقادات خاصی دار و واقعاً هم گروه هایی مانند القاعده را مورد احترام می داند، بسیاری از پاکستانی ها بن لادن را هم یک مجاهد می دانستند و از وی حمایت می کردند، عمران خان نیز این اظهارات را در یک مجموعه داخلی عنوان کرده اما به بیرون انعکاس داده شده تا وی را تحت فشار قرار دهند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه پاکستان مبالغ هنگفتی را به بهانه مبارزه با تروریزم از امریکا دریافت می کرد و با کشته شدن رهبر القاعده و برخی رهبران طالبان و نیز فوت ملا عمر رهبر اسبق طالبان دیگر نمی تواند آن مبالغ را دریافت کند، اظهار کرد: دولت پاکستان به جای استفاده از آن مبالغ برای تقویت نیروهای نظامی خود و مبارزه با تروریست ها، بخشی از آن را برای حمایت از گروه های تروریستی به مصرف می رساند تا اهداف خود را در کشورهای دیگر دنبال کند اما گاهی خود پاکستان و امریکا هم از این گروه های تروریستی متضرر می شدند.

وی اضافه کرد: پاکستان سیاست امتیازگیری از کشورهای دیگر ببه بهانه مبارزه با تروریزم را به خوبی اجرا کرده و در آن موفق هم بوده به گونه ای که بسیاری از کشورها سعی می کنند در بحث مبارزه با تروریزم مشورت و همکاری پاکستان را هم داشته باشند.

 

کلیدواژه