آمریکا و روسیه با داشتن تضاد منافع در افغانستان؛ مذاکرات صلح را به نفع خود و طالبان مدیریت می‌کنند
(last modified 1399-04-09T04:00:19+00:00 )
سرطان 09, 1399 08:30 Asia/Kabul

همان‌طور که آمریکایی‌ها طی چهار دهه قبل از تمام جریان‌ها، جهت‌ها و جبهاتی که برعلیه روس‌ها می‌جنگیدند حمایت می‌کرد، روس‌ها هم به‌گونه‌ای می‌خواهند آمریکا همواره درهمین جغرافیا درگیر باشد

عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان گفت: همان‌طور که آمریکایی‌ها طی چهار دهه قبل از تمام جریان‌ها، جهت‌ها و جبهاتی که برعلیه روس‌ها می‌جنگیدند حمایت می‌کرد، روس‌ها هم به‌گونه‌ای می‌خواهند آمریکا همواره درهمین جغرافیا درگیر باشد.

صالح محمد سلجوقی در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو دری درمورد تنش‌های اخیر میان آمریکایی‌ها و روس‌ها اظهار داشت: آمریکا و روسیه در جغرافیای افغانستان تضاد منافع دارند و به‌صورت طبیعی روس‌ها از طالبان و گروه‌های هراس‌افکن دیگری به جز داعش حمایت می‌کند و اتهاماتی هم که وجود دارد در مقاطع تاریخ نماد و شواهدی را ظاهر ساخته است.

وی با تاکید براین‌که نماینده روسیه در امور افغانستان در اظهارات خود همیشه به‌گونه‌ای از آشتی، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و صلح صحبت کرده که یکی از تضمین کننده‌های صلح در افغانستان باشد، گفت: طالبان در روسیه اولین جلسه خود را با سران مجاهدین و رهبران سیاسی افغانستان انجام داد و درمورد رفت و آمد و سفر سران طالبان به روسیه هم کدام مانعی وجود ندارد.

سلجوقی تصریح کرد: روسیه با برخی از جریان‌های طالبان ارتباط مستقیم دارد ولی این که روس‌ها برای طالبان اسلحه یا امکانات نظامی داده باشد و مثل پاکستان در مدیریت جنگ طالبان را رهبری کند این‌گونه نبوده، ولی شبکه استخباراتی این کشور به‌صورت جدی با جریان‌های طالبان ارتباط داشته و این مسئله را آمریکایی‌ها درک کرده‌اند.

آگاه امور سیاسی افغان همچنین گفت: آمریکا در جنگ با تروریسم با همان هدف و شعاری که انتخاب کرده بود ناکام شده و حتی نتوانست پایه‌های یک حکومتی که مبتنی بر آرای مردم باشد را مستحکم کند.

عضو پیشین مجلس نمایندگان بیان کرد: تلاش آمریکایی‌ها برای آغاز مذاکرات به حدی شدید بود که حکومت افغانستان مجبور شد برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی پنج هزار زندانی را به‌عنوان حسن نیت آزاد کند و این کشور درحالی تحت فشار آمریکایی‌ها چنین قیمتی را می‌پردازد که برای ادامه روند گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و درصورتی‌که اگر به صلح هم منتهی شود باید چه قیمتی را بپردازد.

سلجوقی افزود: همه این شرایط را آمریکایی‌ها در افغانستان محیا کرده‌اند و روند صلح هم درصورتی‌که با همین شیوه و سیمای امروز ادامه پیدا کند پروسه صلح پیچیده، دوام‌دار و علی‌الظاهر ادامه خواهد یافت و جنگ هم باقی می‌ماند.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها چون با طالبان موافقت‌نامه عدم تعرض امضا کرده به پایگاه‌های آن‌ها حمله‌ای صورت نمی‌گیرد و این کشور تلاش دارد که حکومت افغانستان را به حیث یک جریان سیاسی دولتی به‌گونه‌ای وارد روند مذاکرات صلح بسازد که طالبان در این جنگ و مصالحه باختی نداشته باشند.

 

کلیدواژه