امریکا از مسئله صلح افغانستان اهداف و مطامع خود را دنبال می کند
(last modified 1399-04-09T07:23:26+00:00 )
سرطان 09, 1399 11:53 Asia/Kabul

امریکا از مسئله صلح افغانستان و گفت و گوهای مرتبط با آن اهداف و مطامع خود را دنبال می کند

کارشناس سیاسی افغان گفت: امریکا از مسئله صلح افغانستان و گفت و گوهای مرتبط با آن اهداف و مطامع خود را دنبال می کند و دولت افغانستان در این روند نقش قابل توجهی ندارد.     

احمد سعیدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به دیدار اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با نمایندگان مجلس سنای این کشور و تاکید بر پایان خشونت ها به خاطر صلح پایدار و آغاز گفت و گوهای بین افغانی اظهار داشت: موضوع آغاز نشست بین افغانی چندان در اختیار اشرف غنی و یا مجلس سنای افغانستان نیست، امریکایی ها توافقنامه ای را با طالبان امضا کردند و اکنون آزادی پنج هزار تن از زندانیان طالبان و مذاکرات در قطر خط قرمز طالبان و امریکایی ها است.

وی افزود: اینکه رئیس جمهور غنی به تلاش در زمینه صلح تاکید می کند، راه به جایی نمی برد، به نظر نمی رسد که به این زودی ها مذاکرات صلح به نتیجه برسد و اشرف غنی هم به دنبال آن است که مذاکرات با طالبان آن قدر طولانی شود که دوره ریاست وی تکمیل شود. از سوی دیگر طالبان بر این باور هستند که از توان نظامی لازم برخوردارند و با خروج نیروهای امریکایی می توانند حکومت افغانستان را ساقط کرده و قدرت را در دست بگیرند.

به گفته این دیپلمات سابق افغان زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان و سایر مسئولان امریکایی هم صداقت لازم را ندارند و با پیشبرد بحث صلح افغانستان می خواهند برای دونالد ترامپ تبلیغ انتخاباتی کنند.

سعیدی همچنان خاطرنشان کرد: کشورهایی مانند افغانستان که استقلال اقتصادی ندارند، استقلال سیاسی هم ندارند، اشرف غنی در جریان مذاکرات امریکا با طالبان نقش و صلاحیتی نداشته و در آینده هم نخواهد داشت، امریکایی ها هم براساس صلاحدید خود عمل می کنند.

این کارشناس افغان در رابطه با افزایش ناامنی ها در افغانستان هم گفت: طالبان این ناامنی ها را برای امتیاز گیری بیشتر ایجاد می کنند و غربی ها هم در ناامنی ها نقش دارند تا بر دولت افغانستان فشار وارد کنند که خواسته های منطقی و غیر منطقی طالبان را بپذیرند. هیاتی هم که قرار است از سوی دولت افغانستان برای مذاکره با طالبان به قطر برود صلاحیت تصمیم گیری ندارد.

وی اضافه کرد: تا زمانی که کشورهای منطقه در رابطه با مسئله صلح افغانستان نقش ایفا نکنند امریکا به تنهایی به هیچ عنوان قادر نخواهد بود که صلح را در این کشور برقرار کند.

 

کلیدواژه