سرطان 10, 1399 08:24 Asia/Kabul

یکی از یافته‌های عمده و مهم کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری نشان می‌دهد که فساد گسترده در گمرکات افغانستان توسط مقامات حکومت در مرکز و ولایات، نمایندگان مجلس و زورمندان صورت می‌گیرد

کارشناس مبارزه با فساد اداری گفت: یکی از یافته‌های عمده و مهم کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری  نشان می‌دهد که فساد گسترده در گمرکات افغانستان توسط مقامات حکومت  در مرکز و ولایات، نمایندگان مجلس و زورمندان صورت می‌گیرد.

اجمل شاکر در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو دری درمورد فساد گسترده اداری در گمرکات افغانستان اظهار داشت: افراد قدرتمند و زورمند به شیوه‌های مختلف بر گمرکات این کشور فشار می‌آورند تا بخشی از عواید و پول را به صورت غیرقانونی به دست آورند.

وی تصریح کرد: انتخاب امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور افغانستان در بخش نظارت بر گمرکات یک اقدام نیک اما قبل از وقت است تا درمورد تاثیرگذاری آن صحبت شود.

کارشناس مبارزه با فساد اداری ادامه داد: سیستم تعریف شده در گمرکات غیرفعال است و اسکنر، دوربین و ترازو وجود ندارد و در این صورت معاون اول رئیس جمهور یا فرد دیگری هم نمی‌تواند درامور گمرکات مفید و تاثیرگذار باشد، مگر این‌که یک برنامه جدی برای جلوگیری از فساد اداری و خریداری اسباب و وسایل گمرک و اقدام کند.

شاکر با تاکید براین‌که ریشه‌های فساد اداری در گمرکات از داخل و بیرون نشأت می‌گیرد گفت: حقوق کارمندان کم است و نبود مصونیت وظیفه‌ای و مشکلات امنیتی از داخل باعث شده تا برخی کارمندان گمرک با حلقات و مقامات بیرونی ارتباط برقرار کند و از این طریق تغذیه شوند و به جمع‌آوری عواید غیرقانونی بپردازند.

وی افزود: مقامات حکومتی از مرکز و ولایات، وکلای مجلس و زورمندان در فساد اداری دخیل است اما بدون حکم محکمه نمی‌توان از آنان نام برد.

کلیدواژه