سرطان 11, 1399 18:09 Asia/Kabul
  • تهدید آمریکا درباره گزینه نظامی علیه ایران؛ بازتاب ناکامی دپیلماتیک واشنگتن
    تهدید آمریکا درباره گزینه نظامی علیه ایران؛ بازتاب ناکامی دپیلماتیک واشنگتن

آمریکا در چهل سال گذشته با توجه به رویکرد خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران، بارها به بهانه های مختلف تهران را تهدید به استفاده از زور کرده است. این مساله تحت عنوان تکراری «گزینه نظامی روی میز است» در موارد مختلف از سوی مقامات ارشد آمریکایی تکرار شده است.

در این راستا برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، وجود گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران را رد نکرده و بار دیگر بر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت تاکید کرد. هوک گفت: ما هنوز گزینه نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران را روی میز داریم، آمریکا می‌کوشد تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تمدید کند. ایران ثبات غرب آسیا را برهم می‌زند و روسیه و چین اگر خواستار آرامش در منطقه اند باید با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تهران در شورای امنیت موافقت کنند. محدودیت‌های تسلیحاتی ایران ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد 18 اکتبر 2020به پایان می‌رسند. البته وی در موضعی انفعالی مدعی شد که آمریکا ترجیح می‌دهد که تنها تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تمدید کرده و فعلاً سراغ مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های شورای امنیت علیه تهران نرود.

کلی کرفت نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد و برایان هوک چند روز پیش در خصوص قطعنامه پیشنهادی واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران توضیحاتی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کردند. در نشست مجازی شورای امنیت در شامگاه سه شنبه برای بررسی این موضوع، به رغم ادعاهای مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا و درخواست وی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، اما روسیه و چین آشکارا به مخالفت با آن برخاستند و حتی شرکای اروپایی واشنگتن نیز ضمن تاکید بر لزوم حفظ توافق هسته ای برجام، با تهدید آمریکا درباره به کار انداختن مکانیسم ماشه مخالفت کردند.

با توجه به این ناکامی بزرگ، اکنون مقامات دولت ترامپ بر این تصورند که با تهدید نظامی علیه ایران، تهران را در موضع انفعالی قرار داده و مانع از اقدامات آن در راستای منافع ملی به ویژه در زمینه گسترش صلح آمیز توانمندی هسته ای و نیز افزایش قدرت دفاعی در چارچوب حفظ منافع ملی و امنیت ملی ایران خواهند شد. در واقع واشنگتن که به رغم رایزنی ها، جنگ تبلیغاتی و روانی و فشارهای مستمر به متحدان و نیز رقبای خود در عرصه بین المللی نتوانسته همراهی آنها را حتی در شورای امنیت برای تصویب پیش نویس قطعنامه ای در زمینه تداوم تحریم تسلیحاتی ایران به دست آورد ، رویکرد کهنه و تکراری استفاده از گزینه نظامی علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران را مطرح کرده است. با این حال جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده است که به هرگونه تهدید نظامی و تجاوز احتمالی از جانب آمریکا یا شرکای منطقه ای آن، واکنش قاطعانه ای نشان خواهد داد.

در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهوری جنجالی آمریکا، رویکرد تضعیف و براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران از سوی واشنگتن با شدت بیشتری دنبال می شود. وی با اعلام خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام و احیای تحریم های هسته ای علیه ایران، در راستای سیاست «فشار حداکثری» وارد جنگ اقتصادی علیه ایران  شده و در سال 2019 نیز به بهانه تهدیدات ایران علیه نیروهای آمریکایی و شرکای آن در خلیج فارس، ضمن تشکیل یک ائتلاف دریایی، وارد فاز تهدید نظامی ایران شد. با این حال ایران نه فقط برخورد قاطعانه ای با تهدیدات آمریکا داشته بلکه روز به روز توانسته است که در ابعاد مختلف بر قدرت ملی خود بیفزاید. "کریس مورفی"سناتور دموکرات آمریکایی در مارس 2020 درتوئیتی گفت: سیاست ترامپ در برابر ایران، هیچ نتیجه‌ای نداشته جز اینکه ایران را قوی‌تر و آمریکا را ضعیف‌تر کرد.

حضور مقتدرانه و قدرتمندانه نظامی ایران در خلیج فارس و نیز قدرت دفاعی بازدارنده ایران به ویژه در زمینه توانمندی موشکی نشان دهنده این امر است که ایران نه فقط هراسی از تهدیدات واشنگتن ندارد، بلکه در صورت هرگونه تجاوز و تهاجم نظامی از جمله علیه تاسیسات هسته ای ایران، پاسخی سخت به آمریکا و متحدان منطقه ای آن به ویژه رژیم صهیونیستی خواهد داد. /

کلیدواژه