ناکارآمدی سیستم های بهداشتی و سوء استفاده های مالی؛ سبب افزایش آمار ابتلاء به کرونا در افغانستان
(last modified 1399-04-14T09:43:29+00:00 )
سرطان 14, 1399 14:13 Asia/Kabul

ناکارآمدی سیستم های بهداشتی درمانی و سوء استفاده های مالی در امر مبارزه با کرونا در افغانستان سبب افزایش آمار ابتلاء مردم به این ویروس شده است

عضو هیات علمی دانشگاه طب کابل گفت: ناکارآمدی سیستم های بهداشتی درمانی و سوء استفاده عده ای از مبالغ کمکی در امر مبارزه با کرونا در افغانستان سبب افزایش آمار ابتلاء مردم به این ویروس شده است.

داکتر سید موسی حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: آمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا و جان باختگان ناشی از بیماری کوید-19 که از سوی وزارت صحت عامه افغانستان اعلام می شود چندان قابل اعتماد نیست و آمار واقعی بیشتر از این میزان است.

وی افزود: امکانات لازم برای تست و آزمایش تمامی افرادی که مبتلا به این بیماری شده اند وجود ندارد و مردم هم به سیستم درمانی در افغانستان بی اعتماد شده اند، زیرا گزارش هایی از داخل بیمارستان ها می رسد و مردم از چگونگی رسیدگی به بیماران و نبود امکانات لازم شکایت دارند.  

به گفته این پزشک افغان این مسایل به جامعه چنین القاء می کند که اگر به بیمارستان ها مراجعه کنند ممکن است وضعیت شان بدتر شود و یا اگر کسی فقط مشکوک به این بیماری باشد در صورت مراجعه به بیمارستان بصورت قطعی مبتلا شود.

حسینی عنوان کرد: در سیستم بهداشت و درمان افغانستان مانند بسیاری از بخش های دیگر مشکلات جدی وجود دارد، ساختار قوی در آن دیده نمی شود و انتظاری که از مدیریت اوضاع وجود داشت برآورده نشد. در بحث فرهنگ عمومی هم دستورات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی آنگونه که باید رعایت نمی شود و شرایط فرهنگی و اقتصادی سبب شده که رعایت این موارد کمتر صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: بسیاری از مردم می دانند که با مراجعه به مکان های پر رفت و آمد خطر ابتلاء آنان به بیماری بیشتر می شود اما می گویند در صورتی که برای امرار معاش بیرون نروند که آن هم مستلزم حضور در اجتماع است، به دلیل فقر شدید از بین خواهند رفت و سیستم دولتی هم این توانمندی را ندارد که مانند بسیاری از کشورهای دیگر به مردم کمک کند تا بتوانند دستورات بهداشتی را رعایت کنند.

حسینی با اشاره به کمک های قابل توجهی که برای مبارزه با کرونا به افغانستان سرازیر شد اما نتایج مثبت آن در سطح جامعه مشاهده نمی شود، عنوان کرد: یکی از دلایل این مسئله سیستم ناکارآمد بهداشتی است که وقتی امکاناتی دریافت می شود استفاده و توزیع مناسب صورت نمی گیرد.

وی اضافه کرد: موضوع مهمتر وجود فساد در مدیریت اوضاع و سوء استفاده عده ای از مبالغ کمکی در امر مبارزه با کرونا و بازی با جان مردم است.