در فضای مبهم کنونی انجام مذاکرات اصولی بین طالبان و حکومت افغانستان بعید به نظر می رسد
(last modified 1399-04-15T07:45:44+00:00 )
سرطان 15, 1399 12:15 Asia/Kabul

در فضای مبهم و بی اعتمادی کنونی در افغانستان انجام مذاکرات اصولی بین طالبان و حکومت افغانستان بعید به نظر می رسد

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان تاکید کرد: در فضای مبهم و بی اعتمادی کنونی در افغانستان انجام مذاکرات اصولی بین طالبان و حکومت افغانستان بعید به نظر می رسد.

عبدالبصیر حقجو در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: از یکطرف امریکایی ها سیاست دوگانه ای را در قبال افغانستان پیش می برند و از طرف دیگر طالبان به دنبال امتیاز خواهی های خود هستند بنابر این در چنین شرایطی امکان برگزاری مذاکرات اصولی بین افغانی چندان قابل تصور نیست.

رئیس شورای ژورنالیستان ولایت بدخشان افغانستان عنوان کرد: آزادی زندانیان طالبان از زندان های حکومت افغانستان هم کمکی به روند صلح این کشور نمی کند، از پنج هزار زندانی طالبان که قرار بود از سوی دولت افغانستان آزاد شوند تاکنون حدود چهار هزار نفر آزاد شده اند و قرار است یک هزار زندانی باقی مانده هم به زودی آزاد شود اما طالبان همچنان به حملات خود در افغانستان ادامه می دهند.

وی افزود: تاکنون برنامه ملی خاصی جهت گرفتن تضمین از طالبان برای اینکه پس از آزادی زندانیان این گروه از زندان های دولت افغانستان دیگر دست به خشونت نزنند وجود نداشته است، بر اساس گزارش ها شمار حملات طالبان نسبت به گذشته افزایش هم یافته و این افزایش حملات به خاطر گرفتن امتیازات بیشتر در گفت و گوهای صلح است.

به گفته این کارشناس سیاسی در چنین شرایطی امید چندانی وجود ندارد که گفت و گوهای بین افغانی صلح بصورت دقیق انجام و منتج به نتایج قابل قبولی شود زیرا تاکنون برنامه خاصی در این زمینه مشاهده نمی شود، طالبان هنوز حکومت افغانستان را به رسمیت نمی شناسند و حتی به دنبال دستگیری و قتل مقامات حکومتی در بزرگراه ها هستند، علیه آن ها حملات و انفجارهایی را سازماندهی می کنند و نیروهای دولتی را مورد حمله قرار می دهند.

حقجو با اشاره به گمانه زنی ها در مورد نزدیک شدن زمان گفت و گوهای بین افغانی از یکسو و افزایش حملات طالبان در افغانستان از سوی دیگر گفت: این تضادها نشانه مداخلات صریح خارجی ها و سیاست های دوگانه امریکا است، دولت امریکا از یک طرف از حکومت افغانستان حمایت می کند و از طرف دیگر با طالبان به عنوان مخالفان مسلح این حکومت مذاکره می کند و این در حالی است که بخش زیادی از زندانیان آزاد شده طالبان هم دوباره به جبهه جنگ با حکومت افغانستان بازگشته اند.

این روزنامه نگار افغان یادآور شد: طالبان حملات خود را روز به روز افزایش می دهند و اعتنایی هم به گفت و گوهای صلح با دولت افغانستان ندارند، ضمن اینکه امریکا و طالبان در عین حالی که باهم توافقنامه امضا کرده اند نسبت به یکدیگر بی اعتماد هستند به گونه ای که امریکایی ها می گویند طالبان با القاعده و دیگر شبکه های تروریستی ارتباط دارند.

وی اضافه کرد: در چنین وضعیتی بعید به نظر می رسد که طالبان متقاعد شوند به مذاکره اصولی با حکومت افغانستان بپردازند، شفافیت و برنامه مشخصی از سوی دولت افغانستان هم در این زمینه وجود ندارد، با وجود این امید می رود که همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه در خصوص برقراری صلح و امنیت در این کشور با افغانستان همکاری کنند زیرا صلح و ثبات در افغانستان به نفع آن ها هم می باشد.

 

کلیدواژه