سرطان 16, 1399 13:13 Asia/Kabul

سخنگوی وزارت مالیه افغانستان گفت: آماری را که والی هرات در مورد فساد گسترده در گمرکات مطرح کرده است سوال بر انگیز است، ما منتظر هستیم مطالبی را که وی بیان کرده اسناد آن را برای ما هم ارائه دهد تا یک بررسی دقیق انجام شود که چگونه این موارد تخلف در گمرک صورت گرفته است.

 

شمروز خان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد سخنان اخیر سید وحید قتالی والی هرات مبنی بر فساد گسترده در گمرگ اسلام قلعه گفت: شکی وجود ندارد که در گمرکات افغانستان فساد وجود دارد، اما آماری را که والی هرات مطرح کرده است برای ما سوال برانگیز است که وی چگونه به چنین آماری دست یافته است که 90 درصد درآمد گمرکات به جیب مافیا می رود.

وی تصریح کرد: در مناطق مرزی که  فقط گمرک نیست، پلیس و وزارت حمل و نقل و بسیاری از ادارات دیگر هم در کار ترخیص کالا و تردد وسایل نقلیه ترانزیتی نظارت دارند.

سخنگوی وزارت مالیه ادامه داد: ما منتظر هستیم مطالبی را که والی هرات بیان کرده اسناد آن را برای ما هم ارائه دهد تا یک بررسی دقیق انجام شود که چگونه این موارد تخلف در گمرک صورت گرفته است.

وی مبارزه با فساد را از اولویت های وزارت مالیه بر شمرد و تاکید کرد: برنامه وزارت مالیه این است که تمام گمرکات افغانستان به اسکنرها و ترازوهای دیجیتالی مجهز و به سیستم مرکزی وصل باشد و همچنین دوربین های نظارتی را نصب کنیم تا با فساد برخورد جدی صورت بگیرد و تا حد ممکن فساد کم شود و مصمم هستیم که این کار تا آخر سال جاری نهایی شود.

مسجدی ادامه داد: در کنار استفاده از تکنولوژی ما قصد داریم منابع بشری خود را هم اصلاح بسیازیم که در این رابطه به شدت فعالیت داریم و تمام پست های خالی وزارت مالیه بخصوص بخش گمرکات و بخش درآمد را از طریق رقابت آزاد به افراد شایسته و واجد شرایط واگذار خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود: باید بخش خصوصی، تجار و بارزگانان هم در امر مبارزه با فساد مشارکت کنند و وزارت مالیه به حمایت این بخش نیاز اساسی دارد چون که در امر مبارزه با فساد در گمرکات باید اقدام همه جانبه انجام شود.

 این مقام مسئول در وزارت مالیه در پایان خاطر نشان ساخت: امر الله صالح معاون اول رئیس جمهور افغانستان که به عنوان ناظر بر گمرکات افغانستان تعیین شده در هماهنگی با بخش های مختلف وزارت مالیه بر عملکرد گمرکات نظارت خوبی دارد و امیدواریم که بتوانیم با فساد در بخش گمرکات موفق شویم.     

 

کلیدواژه