اظهارات اخیر کاردار سفارت امریکا در کابل نشانه پایبند نبودن امریکا به تعهداتش است
(last modified 1399-04-17T08:32:29+00:00 )
سرطان 17, 1399 13:02 Asia/Kabul

اظهارات اخیر کاردار سفارت امریکا در کابل مبنی بر اینکه مسئله خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در توافقنامه امریکا و طالبان درج نشده، نشانه پایبند نبودن امریکا به تعهداتش است

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: اظهارات اخیر کاردار سفارت امریکا در کابل مبنی بر اینکه مسئله خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در توافقنامه امریکا و طالبان درج نشده، نشانه پایبند نبودن امریکا به تعهداتش است.

داکتر علی واحدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: با وجود اینکه در مذاکراتی نمایندگان امریکا و نمایندگان طالبان در قطر و توافقنامه امضا شده بین آنان مهمترین مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان بوده اکنون امریکایی ها از ادامه حضور خود در افغانستان سخن می گویند.  

پیشتر راس ویلسون کاردار سفارت آمریکا در کابل گفت که موضوع خروج آمریکا از افغانستان در توافقنامه کشورش با طالبان ذکر نشده بنابراین حضور امریکا در افغانستان ادامه خواهد یافت.

به گفته واحدی این موضوع پایبند نبودن امریکا به تعهداتش را نشان می دهد، هرچند زیر پا گذاشتن تعهدات از ویژگی های امریکا در سطح جهان است و این وضعیت نشان دهنده آن است که عامل و زمینه ساز اصلی جنگ و خشونت در افغانستان امریکا است.

وی تصریح کرد: طالبان و سایر گروه های مسلح مخالف، دلیل اصلی جنگ خود در افغانستان و حتی جنگ با دولت کابل را حضور نیروهای خارجی در این کشور اعلام می کنند.

به گفته عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر، بر اثر فشارهایی که از سوی مردم امریکا بر دولت آن کشور وارد شد و هزینه های سرسام آوری که در جنگ بی نتیجه و شکست خورده افغانستان و حضور نیروهای امریکایی در منطقه به امریکایی ها تحمیل شد، دولت واشنگتن تصمیم به خروج نیروهای خود از افغانستان گرفت و اکنون هم برخی مقامات امریکایی از ادامه حضور در افغانستان سخن می گویند.

واحدی یادآور شد امریکایی ها همچنان به هیچ یک از وعده های خود در خصوص مبارزه با تروریزم و تامین امنیت عمل نکردند و حتی وضعیت برعکس شده، مثلاً به جای تامین امنیت، ناامنی افزایش پیدا کرده و زیرساخت های افغانستان هم به جای اینکه احیاء شود، نابود شده است.

این کارشناس افغان عنوان کرد: حتی حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان پس از اتمام دوره ریاستش به صراحت اعلام کرد که آمریکا عامل اصلی موفق نبودن حکومت افغانستان در ارایه خدمات لازم به مردم است. با وجود این امریکا به دنبال توجیه حضور خود در افغانستان و منطقه است در حالی که پس از کشته شدن بن لادن رهبر شبکه تروریستی القاعده دیگر توجیهی برای این حضور وجود نداشت.

واحدی تاکید کرد: اکنون هم دیگر دلیلی برای ادامه حضور امریکایی ها در افغانستان وجود ندارد زیرا ملت آن ها را نمی خواهد. اما امریکایی ها اهداف بلند مدتی در افغانستان و منطقه دارند و به این دلیل می خواهند حضورشان دوامدار باشد و مذاکرات با طالبان، حمایت از دولت افغانستان و امثال این ها بازی هایی است که برای ادامه حضور خود به راه انداخته اند.

وی اضافه کرد: اما مردم و گروه های سیاسی و مدنی افغانستان ترسی از امریکایی ها ندارند و به صراحت مواضع خود را در برابر آنان اعلام می کنند و امریکایی ها هم بالاخره روزی مجبور خواهند شد افغانستان را ترک کنند.

 

کلیدواژه