تاکید ظریف بر همکاری و تعامل جهانی برای مقابله با یکجانبه گرایی
(last modified 1399-04-17T08:35:07+00:00 )
سرطان 17, 1399 13:05 Asia/Kabul
  • تاکید ظریف بر همکاری و تعامل جهانی برای مقابله با یکجانبه گرایی

"محمد جواد ظریف" وزیرامورخارجه ایران طی سخنانی در نشست مجازی گفت وگوی مدیترانه ایISPI     که روز دوشنبه برگزارشد ؛برضرورت همکاری و تعامل جهانی برای مقابله با یکجانبه گرایی تاکید کرد.

ظریف با بیان این واقعیت که امروز ، جهان  با دو ویروس ؛ یکی"کرونا" و دیگری "یکجانبه‌گرایی  "مواجه است ؛ ازیک چالش بزرگ  سخن گفت.زیرا با یکجانبه گرایی امریکا بنیان و اساس  روابط بین المللی در خطر است .

وی در سخنانش به موضوع امنیت در منطقه نیز اشاره کرد وافزود: «بزرگترین تأسفم این است که نتوانستم همسایگانمان را قانع کنم که باید در خصوص امنیت منطقه با هم همکاری کنیم.»

 کنفرانس گفت وگوهای مدیترانه  فرصت مناسبی برای بیان دیدگاه ها ، بویژه  در رابطه با منطقه  و مسایل بین المللی است.  ظریف نیزدر این چارچوب به بیان پیامدهای یکجانبه گرایی بر سرنوشت کشورها پرداخت  .

این نشست در حالی برگزار شد که مقابله با سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا، به یک نیاز و ضرورت جهانی تبدیل شده است .جامعه بین المللی تلاش می کند راه  مقابله با این سیاست ها را پیدا کند تا از تبدیل شدن آن به یک رویه در روابط بین المللی جلوگیری کند . خاستگاه این تهدید بطور مشخص امریکاست . یک مثال روشن در این زمینه وجود دارد و آن توافق برجام است که با تلاش همه جانبه مجموعه ای از اعضای شورای امنیت و کشورهای اروپایی  باعث تقویت صلح و امنیت بین المللی گردید ؛اما امریکا که خود یکی از امضا کنندگان برجام است از این توافق جدا شد تا نشان دهد که هیچ سازگاری با همکاری های بین المللی ندارد.  

ظریف در این کنفرانس با بیان اینکه بزرگترین دستاوردش برجام بوده است گفت:«ما توانستیم با دیپلماسی مسئله‌ای را حل کنیم که می‌توانست به جنگ منجر شود.»

اکنون اما باردیگر هدف آمریکا ایجاد تنش و بحران در روابط بین الملل از طریق ارجاع  پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل است.

"سیدعباس عراقچی" معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در نشستی در تهران با اشاره به تحرکات ضد برجامی امریکا  گفت ؛آمریکا بازی پیچیده‌ای را آغاز کرده است .هدف امریکا فعال کردن مکانیزم ماشه و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی است که  براساس برجام در ماه اکتبر لغو می‌شود،  اما آمریکا همه تلاش خود را بکار گرفته تا  این تحریم‌ها را دائمی کند.

امریکا پیش از این نیز چندین بار سعی کرد پرونده ایران را به شورای امنیت باز گرداند اما موفق نشد؛ زیرا با مخالفت های جهانی مواجه شد . اکنون  امریکا تلاش می کند ایران را یک تهدید امنیتی معرفی کند. این تحرکات براساس اتهام سازی از طریق فشار بر آژانس بین المللی انرژی اتمی و تحریف اقدام تهران برای کاستن از تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای شکل گرفته است  .در حالیکه اقدام متقابل ایران در برجام  نه فقط بر خلاف برجام نیست بلکه در چارچوب این توافق بوده است.ظریف در همین خصوص خاطر نشان کرد چنانچه طرف‌های اروپایی اجرای آنچه توافق کرده‌اند را آغاز کنند نجات برجام ممکن است.

بدیهی است ؛سیاست ایران در مقابل سیاست فشار حداکثری آمریکا، مقاومت حداکثری است وملت  ایران با تاریخی چند هزار ساله هرگز تسلیم یک دولت زورگو و قانون گریز نخواهد شد .آنچه که در این شرایط خاص  جامعه بین المللی به آن نیاز مبرم دارد تقویت گفتمان سازنده برای صلح و امنیت و همکاری های اقتصادی، ایجاد زمینه برای کار مشترک و بیش از همه استفاده از تجربه های مشترک برای مقابله با پاندمی (فراگیری جهانی )کووید –19است .

 

 

کلیدواژه