تقدم گفت‌وگوی مستقیم حکومت افغانستان و طالبان بر نشست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای صلح
(last modified 1399-04-18T12:17:13+00:00 )
سرطان 18, 1399 16:47 Asia/Kabul

برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان، مذاکرات رو در روی دو طرف جنگ این کشور، مقدم بر نشست های منطقه ای و فرامنطقه ای است

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: به منظور برقراری صلح و امنیت در افغانستان، مذاکرات و نشست های رو در روی دو طرف جنگ این کشور، مقدم بر نشست های منطقه ای و فرامنطقه ای است.  

محمد افسر رهبین در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برگزاری نشست اجماع منطقه ای برای صلح افغانستان اظهار داشت: تا زمانی که حکومت افغانستان در نشست های مربوط به صلح این کشور نقش اساسی نداشته باشد و گفت و گوی مستقیم میان این حکومت و طالبان انجام نشود، به نظر نمی رسد که این نشست ها نتایج خاصی درپی داشته باشد.

وی افزود: درست است که مردم افغانستان خواستار برقراری صلح هستند اما یک موضوع مهم دیگر هم این است که عاملان و مقصران اصلی آسیب هایی که این مردم طی دو دهه گذشته متحمل شدند، مشخص شود و کسانی که مردم را مجبور به کوچ اجباری کردند، درختان و تاکستان ها را قطع کردند و خانه ها را ویران کردند باید پاسخگو باشند تا این نشست ها به جایی برسد.

به گفته این کارشناس افغان بنابراین باید افرادی از میان نمایندگان مردم، این سخنان را در این نشست ها مطرح کنند و هرچند ممکن است شرایط محاکمه تمام افراد متهم و مقصر در قضایای جنگ های چهار دهه گذشته در افغانستان فراهم نباشد اما حداقل این افراد باید خطاهای خود را بپذیرند و مسئولیت آن ها را به عهده بگیرند و تعهد بدهند که اشتباهات خود را تکرار نمی کنند.

رهبین با اشاره به مطرح شدن موضوع کاهش خشونت در توافقنامه امریکا و طالبان در قطر گفت: کاهش خشونت معنای درستی ندارد و اگر قرار است روی چیزی توافق شود باید روی آتش بس باشد چنانکه شاهد هم بودیم نه تنها خشونت ها کاهش پیدا نکرد بلکه آمار حملات و تلفات نظامیان و غیرنظامیان افغان افزایش هم پیدا کرد.

وی با اشاره به برگزاری نشست سه جانبه افغانستان، چین و پاکستان هم گفت: دولت افغانستان در این نشست ها حرف هایی برای گفتن دارد اما پاکستان و چین هم هرکدام منافع خود را دارند ضمن اینکه بهتر بود کشوری مانند هند نیز در این نشست حضور می داشت.

رهبین در مورد نشست فرامنطقه ای با موضوع صلح افغانستان که قرار است روز پنج شنبه برگزار شود هم عنوان کرد: در مسایل جنگ و صلح بحث باید میان طرف های اصلی باشد که در موضوع افغانستان این طرف ها دولت این کشور و طالبان هستند، پس از گفت و گوی آن ها باید قضیه به بحث های منطقه ای و فرامنطقه ای کشانده شود زیرا کشورهای دیگر بالاخره منافع خود را دنبال می کنند.

وی اضافه کرد: مانع نشست ها و گفت و گوهای میان حکومت افغانستان و طالبان عوامل بیرونی است در حالیکه اگر کشورهای منطقه و طرف های دخیل در قضایای افغانستان صادقانه عمل کنند و از خود انعطاف نشان دهند این امکان وجود دارد که مسئله صلح افغانستان به نتایج مطلوب برسد.

 

کلیدواژه