سرطان 23, 1399 13:40 Asia/Kabul

متخصص بیماری های عفونی گفت: کووید-19 به یک بیماری هزار چهره بدل شده است و باید جامعه پزشکی و مردم خطر آن را جدی بگیرند؛ این بیماری حیات بشر را تهدید می کند و ضمن تغیر علائم این بیماری، انتقال از طریق هوا و بقای ویروس در فضا هم طولانی مدت تر از آن چیزی است که قبلا گفته می شد.

دکتر محمد نبی احمدی متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به خطر جدی بیماری کووید-19 گفت: خطر کرونا همچنان جدی است و سازمان بهداشت جهانی به شدت هشدار داده که خطر این بیماری بر طرف نشده است و این بیماری سلامت و حیات بشر را تهدید می کند و مصیبت بزرگ، سهل انگاری مردم است و هنوز فکر می کنند که این بیماری برای دیگران است.

 

وی تصریح کرد: در کنار مسئولان بهداشتی، همه ما مسئول هستیم که در مقابل این بیماری خطرناک به وظایف خود به شکل دقیق عمل کنیم و برای سلامتی خود و دیگران اهمیت قائل شویم.

 

این پزشک افغان در باره علائم تازه بیماری کووید-19 گفت: این یک بیماری جهش یافته جدید بود که بشر و جوامع علمی با آن روبر شد و در اوایل پیدایش این ویروس بیشتر روی علائم تنفسی مثل گلو درد، سرفه و موارد وابسته تاکید می شد، اما هر چه زمان گذشت ما دیدم که در تحقیقات به علائم دیگری مثل علائم گوارشی، دل درد ها، اسهال و استفراغ و همچنین برخی سردرد ها دست یافتیم که  امروز یکی از نشانی های این بیماری می باشد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: حتی حالا مشخص شده که این بیماری به ساختمان عروقی و رگ های بدن نیز می تواند آسیب وارد کند و این باعث می شود که اعضای بسیار حیاتی ما مثل مغز، قلب و کلیه ها را این بیماری درگیر کند و در این گونه موارد هم پزشکان باید حساس باشند و هم مردم که وقتی با چنین علائم مواجه می شوند ذهن خود را قبل از هر چیزی روی کرونا متمرکز کنند.

احمدی خاطر نشان ساخت: کووید-19 امروز به یک بیماری هزاره چهره بدل شده است و مردم باید توجه داشته باشند و فاصله گذاری اجتماعی و دیگر موارد گفته شده را رعایت کنند و با دیدن هر یک از این علایم به پزشک مراجعه کنند و برای سلامت خود و سایر اعضای جامعه اهمیت قائل شوند.

 

این متخصص بیماری های عفونی تاکید کرد: امروز دانشمندان به این نتیجه علمی رسیده اند که با توجه به شیوع روز افزون این ویروس، انتقال آن از طریق هوا و بقای ویروس در فضا و هوا طولانی مدت تر از چیزی است که قبلا ذکر شده بود و برای همین استفاده از ماکس الزامی است.

 

وی در پایان افزود: از علما دینی خواهش می کنیم که برای آگاهی اعضای جامعه تلاش جدی داشته باشند و مردم را از خطر این بیماری آگاه کنند و مردم را متوجه کنند که حیات و سلامتی آن ها در خطر است.

کلیدواژه