سرطان 26, 1399 10:39 Asia/Kabul
  • سفر عراقچی به کابل؛ همکاری سازنده ایران و افغانستان

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با سرپرست وزارت خارجه افغانستان در کابل درباره گسترش همکاری‌های دوجانبه در همه زمینه‌ها  رایزنی کرد.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر حارجه ایران عصر چهارشنبه وارد کابل، پایتحت افغانستان شد. گفت وگو درباره سند جامع همکاری ایران و افغانستان هدف اصلی سفر عراقچی به کابل اعلام شده است. این سند جامع همکاری همه بخش‌ها از جمله سیاسی، اقتصادی، پناهندگان و تردد اتباع افغان از مرزهای مشترک ایران و افغانستان شامل می‌شود.

در همین زمینه، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در دیدار با "محمدحنیف اتمر" سرپرست وزارت خارجه افغانستان در کابل گفت: جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری و روابط همه جانبه با افغانستان آمادگی دارد.

"محمدحنیف اتمر"، سرپرست وزارت خارجه افغانستان هم در این دیدار با اشاره به روابط عمیق تهران – کابل گفت، گسترش همکاری‌های ایران و افغانستان و پیگیری توافق‌ها قبلی ضروری است.

سفر عراقچی به کابل در پی سفر اخیر (اواخر ژوئن 2020) سرپرست وزارت خارجه افغانستان به تهران انجام شده است که نشان از اراده جدی دو کشور برای گسترش همکاری‌های دو جانبه دارد.

ایران و افغانستان به‌عنوان دو کشور همسایه و از همه مهمتر داشتن اشتراک‌های فراوان فرهنگی، مذهبی و زبانی، مسیر هموار و ظرفیت‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها دارند که ریشه این نوع همکاری، مردم و ارتباطات نوع‌دوستی بین دو کشور است.

ایران در چهار دهه گذشته میزبان شایسته‌ای برای پناهندگان افغان بوده و زندگی مستمر آنان در ایران نشان‌دهنده عمیق بودن روابط دو کشور با ریشه فرهنگی و تمدنی مشترک است. برخورداری پناهندگان افغانستان از امکانات رفاهی، پزشکی، درمانی، دانشگاهی و آموزشی در ایران نشان از نگاه انسان‌دوستانه تهران به کابل دارد.

این سطح از روابط دوستانه به‌سبب ریشه‌های عمیق موجود در اشتراک‌های فراوان دو ملت ایران و افغانستان است و در چنین شرایطی، تلاش برای گسترش همکاری‌های دوجانبه در دستور کار دولت‌های دو کشور قرار دارد.

رایزنی‌های مستمر برای ایجاد نقشه‌راه با هدف مشخص شدن چارچوب همکاری‌های جامع و بلندمدت خواست ایران و افغانستان است که پیشتر در سفر محمد حنیف اتمر به تهران و اکنون در جریان سفر عراقچی به کابل مورد توجه و تاکید دو کشور است.        

رایزنی اواخر ژوئن 2020 سرپرست وزارت خارجه افغانستان در تهران در زمان مناسب و همزمان با موج رسانه‌ای خاص برای تخریب روابط ایران و افغانستان درپی حادثه مرزی، انجام شد و در نهایت دو طرف توافق کردند در مدت سه ماه سند جامع همکاری‌های دوجانبه را در بخش‌های مختلف نهایی کنند.

در همین زمینه؛ "علی ربیعی"، سخنگوی دولت ایران، پیشتر سفر "محمدحنیف اتمر"، سرپرست وزارت خارجه افغانستان به تهران را مثبت و سازنده ارزیابی کرد و گفت، مهترین دستاورد این سفر توافق دو کشور برای امضای سند جامع همکاری‌های مشترک است.

توجه به ریشه‌های عمیق اشترک‌های ایران و افغانستان، ارتباطات دو کشور همسایه را دوستانه و مستحکم کرده است. علاوه بر این، تحقق ثبات و امنیت در افغانستان برای ایران مهم بوده، چرا که امنیت همسایه شرقی را امنیت خود تعریف کرده است. ایران همزمان با رایزنی برای گسترش همکاری‌ها با افغانستان، در جریان رایزنی‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تحقق صلح در افغانستان را پیگیری کرده و تاکنون دستاوردهای مطلوبی داشته است.

کلیدواژه