روابط متوازن با تمام قدرت های اوراسیا، شرق و جنوب آسیا،اولویت سیاست خارجی ایران
(last modified 1399-05-05T05:03:47+00:00 )
اسد 05, 1399 09:33 Asia/Kabul
  • روابط متوازن با تمام قدرت های اوراسیا، شرق و جنوب آسیا،اولویت سیاست خارجی ایران
    روابط متوازن با تمام قدرت های اوراسیا، شرق و جنوب آسیا،اولویت سیاست خارجی ایران

جمهوری اسلامی ایران مصمم به حفظ و تداوم روابط متوازن و دوستانه با تمام قدرت های اوراسیا، شرق و جنوب آسیا است.

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران ، روز شنبه در حساب کاربری خود در توییتر با بیان این مطلب افزود، ایران از دیرباز سیاست حفظ رابطه‌ای متوازن و دوستانه با تمام قدرت‌های اوراسیا و شرق و جنوب آسیا را دنبال می‌کند. توافقنامه‌های بالقوه همکاری بلندمدت با چین و روسیه و ادامه همکاری با هند در چابهار، موید آن است.
از دید گاه اقتصادی، سیاست "نگاه به شرق" علاوه بر تأمین منافع اقتصادی و تجاری درپهنه وسیعی از آسیا ؛ به نوعی در راستای موازنه سازی در روابط سیاسی است.
این رویکرد به دو دلیل حائز اهمیت  است:
دلیل نخست، ضرورت استفاده هوشمندانه ازهمه فرصت ها برای ایجاد روابطی چند جانبه است . تجربه نشان می دهد اتکای به یک یا دو قطب اقتصادی، دربلند مدت منجر به وابستگی اقتصادی و تجاری و آسیب پذیری در مقابل هرگونه نوسان سیاسی و یا اقتصادی خواهد شد .
 دلیل دوم، ضرورت افزایش قدرت مانور سیاسی همپای افزایش سهم اقتصادی درروابط با کشورها درعرصه  بین‌المللی است .
نتیجه منطقی این دوجریان ؛افزایش قدرت مقابله با تهدیدهای سیاسی-اقتصادی وحفظ منافع  راهبردی در روابط خارجی  است.
در سال های اخیر راهبرد نگاه به شرق، به راهبردی منطقه گرایانه از سوی جمهوری اسلامی ایران در منظومه نگاه ژئوپلتیکی و جغرافیایی تبدیل شده است، چرا که ایران از جمله کشورهایی است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی و سیاسی، از مزیت ژئواستراتژیکی، ژئواکونومیکی و ژئوپلیتیکی بهره مند است.
بر این اساس «راهبرد نگاه به شرق» که از منطق علمی و تاریخی و همچنین ریشه های جغرافیایی و سیاسی در سیاست خارجی کشور برخوردار است و هویت سازی جدیدی در گفتمان سیاست خارجی ایجاد می کند، از اهمیت مضاعفی برخوردار شده است.
این در حالی است که مجموعه  اوراسیا ؛شرق و جنوب  آسیا در سال های اخیر به موازات توسعه اقتصادی  به یکی از قطب‌های مهم سیاسی تبدیل شده است .استفاده متوازن از همه ظرفیت های منطقه ای و بین المللی و انتخاب هدفمند در مناسبات سیاسی  و اقتصادی  از راهکارهایی است  که می تواند مانع از آسیب های ناشی از یکجانبه گرایی شود . برهمین مبنا ؛ اصل در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برچند جانبه گرایی است .
واقعیت این است که کشورهای  آسیایی در حال تبدیل شدن به یکی از قطب‌های مهم سیاسی-اقتصادی جهان هستند و واشینگتن  قادربه تغییر این واقعیت نیست.
اکنون دوران انحصار اقتصادی و یکجانبه گرایی آمریکا درجهان سپری شده است و واشینگتن باید این واقعیت را بپذیرد.
"لی کوی ون" (Li kui wen) مدیرتحلیل آماری سازمان گمرک چین  می گوید: پکن مخالف یک جانبه گرایی اقتصادی آمریکا یا هر کشور دیگری است و قوانین داخلی این کشور برای چین اهمیتی ندارد.
بسیاری از تحلیلگران توافقات ایران با کشورهای بزرگ آسیایی را تصمیمی منطقی در روابط دو و چند  جانبه  می‌دانند. توسعه همکاری با کشورهای بزرگ آسیایی و اوراسیا  به فرصت های جدید  برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها از جمله نفت وگاز، بنادر، حمل و نقل و دریافت فناوری‌های نوین در کنار بهره‌گیری از قدرت سیاسی منجرخواهد شد.  قدرت دیپلماسی ایران نیز نشان داده است که همه راهها لزوما به واشینگتن ختم نمی شود.
سیاست نگاه به شرق  زمینه ساز  توسعه روابط  در حوزه هایی است که ضمن کمک به تقویت روابط  اقتصادی  منجر به ایجاد تعادل در مناسبات سیاسی می شود.
این روابط با نزدیکتر شدن دید گاه ها در عرصه دیپلماسی  قطعا از پشتوانه محکم تری برخوردار خواهد شد.
برهمین مبنا گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با قدرت های اوراسیا، شرق و جنوب آسیا در اولویت برنامه‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

کلیدواژه