اسد 06, 1399 09:59 Asia/Kabul
  • سیاست قطعی ایران؛ حمایت از صلح و ثبات در افغانستان

"ایران از صلح و ثبات در افغانستان حمایت می کند."

«محمد ابراهیم طاهریان فرد» نماینده ویژه وزیر امورخارجه ایران در امور افغانستان روز یکشنبه در واکنش به اظهارات نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان با تاکید بر این موضوع افزود: جمهوری اسلامی ایران از صلح و ثبات در افغانستان حمایت و بر ضرورت پایه گذاری صلح بر مبنای نتایج گفت‌وگوهای بین‌الافغانی که با مالکیت و رهبری افغان‌ها انجام گیرد، تاکید می کند.
«زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان اخیراً در اظهاراتی مدعی شد، ایران از تلاش‌ها برای برقراری صلح در افغانستان حمایت کافی نمی‌کند.

طاهریان فرد همچنین به مقامات آمریکایی توصیه کرد: قبل از اظهارنظر درباره دیدگاه‌های مسئولان جمهوری اسلامی ایران درخصوص مسائل منطقه و افغانستان، ابتدا این مواضع را با دقت مطالعه کنند.

جمهوری اسلامی ایران به دلایل مشخص  از هر تحولی که به صلح و ثبات پایدار و جامع در افغانستان کمک کند، حمایت می کند.
برهمین مبنا وزارت امور خارجه ایران در واکنش به امضای توافق آمریکا و طالبان با صدور بیانیه ای  تصریح کرد : توافق صلح پایدار در افغانستان تنها از طریق گفت و گوی بین الافغانی با مشارکت گروههای سیاسی این کشور از جمله طالبان و با در نظر گرفتن ملاحظات کشورهای همسایه افغانستان بدست خواهد آمد.

این دیدگاه؛ بر دو نکته مهم  تاکید دارد که در ارزیابی ادعای «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در باره حمایت نکردن ایران از روند دستیابی  صلح پایدار در افغانستان حائز اهمیت است.

نکته نخست؛ تاکیدی است که جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت توافق میان کنشگران داخلی در افغانستان از طریق گفت و گوی بین الافغانی دارد. این موضوع در واقع  پیش نیاز برای دستیابی به صلح پایداردر افغانستان است.

نکته دوم؛ توجه دادن به ملاحظات سیاسی و امنیتی کشورهای همسایه افغانستان است. در حالی که هدف امریکا ایجاد بی اعتمادی و اختلاف افکنی در روابط افغانستان با کشورهای همسایه است.

"توماس جانسون" نویسنده کتاب «روایت‌های طالبان» با اشاره به  نقش مهم همکاری منطقه‌ای برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان می گوید: "واشنگتن درک نمی‌کند که بدون مشارکت کشورهای منطقه از جمله ایران، راهکار بلندمدتی برای امنیت افغانستان پیدا نمی‌شود. باید تلاش کرد تا افغانستان را به شریکی امین برای منطقه و جهان تبدیل کرد."

آمریکا اما همچنان درمسیر خلاف این جریان حرکت می کند وبا سیاست های ریاکارانه خود تنش و درگیری و حمایت از تروریسم و نزاع و خصومت در میان ملت های منطقه را افزایش و ناامنی، بی ثباتی، فقر، جنگ و افراط گرایی را گسترش داده است.

«جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در بخشی از کتاب "اتاق اتفاق" که بتازگی منتشر کرده، پرده از استفاده ابزاری از طرح صلح  آمریکا در افغانستان برداشته و نوشته است: "آمریکا در جنگ افغانستان شکست خورده و برنامه صلح نیز تنها برای گرفتن رای آمریکایی‌ها برای ماندن ترامپ در کاخ سفید مطرح شده است."

واضح است که آمریکا درصدد مشروعیت بخشیدن به مداخلاتش در افغانستان است، درحالیکه  تنها راهکار موثر برای دستیابی به صلح پایدار در افغانستان مذاکرات بین الافغانی با نظارت و حمایت  سازمان ملل متحد  است  که از ظرفیت های مناسبی برای تسهیل مذاکرات بین الافغانی و نیز نظارت و تضمین اجرای توافقات حاصله برخوردار است.
براین مبنا، جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به حاکمیت و تمامیت سرزمینی افغانستان، اعلام آمادگی کرده است که  در راستای راهبرد امنیت ملی خود، هر گونه کمکی را برای استقرار صلح، ثبات و امنیت در افغانستان ارائه و حمایت می کند.

کلیدواژه